Miten päästä yli seksuaalisten rajojen rikkomisesta? Miten ottaa asia huomioon...
Miten päästä yli seksuaalisten rajojen rikkomisesta? Miten ottaa asia huomioon esim. uudessa suhteessa? Mistä voi löytää apua?
Minulla on taustalla useampi tilanne, jossa rajojani on rikottu. Olen pitkään jättänyt asiat huomioimatta, mutta nyt ne ovat alkaneet nousemaan pinnalle. En oikein osaa käsitellä tunteita ja ajatuksia, joita muistot herättävät minussa. Ajatus siitä, että uusi kumppani haluaa olla minulle hyvä ja tehdä asioita mitä minä haluan, on täysin vieras.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet pysähtynyt pohtimaan seksuaalisuuttasi ja rajojasi. Seksuaalisten rajojen rikkominen voi olla asia, jota ei heti sen tapahtuessa osaa, pysty tai halua käsitellä, mutta siihen voi ryhtyä onneksi myöhemminkin. Ajatusten ja tunteiden käsittelyyn voi halutessaan ottaa luovat keinot käyttöön ja esimerkiksi kirjoittaa päiväkirjaa tai käyttää apuna moninaisia taiteen keinoja, jos ne tuntuvat itseä kiinnostavilta tavoilta lähestyä asiaa. Seksuaalisuuteen liittyvää kirjallisuutta ja tietoa löytyy nykyään runsaasti.
Uudessa suhteessa luottamusta voi lähteä rakentamaan rauhassa ja hiljalleen. Voit lähteä miettimään, mitä sinä tarvitset nyt? Minkälaisen suhteen haluaisit? Kumppanille ei heti tarvitse osata kertoa kaikista omista tarpeista ja pyytää asioita itselle, vaan sitä voi harjoitella pienin askelin turvallisen kumppanin kanssa. Kumppanille voi kertoa, että tarvitsee aikaa, jos niin kokee.
Omien rajojen tutkailussa muut ihmiset voivat olla avuksi. Esimerkiksi perheenjäsenen, ystävän, kumppanin tai ammattilaisen kanssa omia rajoja voi harjoitella tunnistamaan ja ilmaisemaan, ja näin ne ajan myötä vahvistuvat ja selkeytyvät itselle. Hankalien ajatusten ja tunteiden käsittely pelkästään yksin voi joskus tuntua vaikealta, ja silloin onkin hyvä hakea apua, esimerkiksi terapiasta tai seksuaalineuvonnasta. Ole rohkeasti yhteydessä meihin, jos kaipaat keskustelutukea.
Neuvonnan tiimi