Miten päästä yli ulkonäköpaineista?
Miten päästä yli ulkonäköpaineista? Minulla on pienet ja hyvin epäviehättävät (mahdollisesti tubulaariset) rinnat joita olen hävennyt koko elämäni. Iän myötä keho on muutenkin alkanut muuttua vähemmän naiselliseksi ja esimerkiksi alavartalon muodot kadonneet. En siis vastaa mitenkään nykypäivän kauneusihanteita: kurvikkuutta. Seksistä on tullut entistä vaikeampaa, koska häpeän itseäni ja koen olevani vääränlainen. Media ja maailma viestittää, koko ajan, että seksi kuuluu vain tietynnäköisille.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ulkonäköpaineet ovat hyvin yleisiä nykyaikana ja paineita kokevat kaikennäköiset ihmiset. Huoli rintojen ulkonäöstä tai omista muodoista voi vaikuttaa kielteisesti henkiseen hyvinvointiin sekä seksuaalisen nautinnon kokemiseen.
On totta, että media ja ympäristö saattavat luoda tietynlaisen kuvan siitä, millaiselta jokaisen kuuluisi näyttää. Mikäli koet, että esimerkiksi sosiaalinen media tai lehdet aiheuttavat sinulle huonoa oloa, on hyvä pitää taukoa kuvien katselemisesta tai juttujen lukemisesta ja keskittyä toisenlaiseen mediasisältöön. Nykyään on toistaalta otettu huomioon myös ulkonäön moninaisuuden rikkaus sekä korostetaan pikemminkin sitä, että kauneusihanteita on yhtä monta kuin on ihmistäkin.
Keho on tietynlaisessa muutostilassa läpi elämän ja siksi on täysin luonnollista, että kehon muodot voivat muuttua iän mukana. Tämä ei ole vaarallista, mutta voi tietenkin harmittaa, jos itse toivoisi olevansa esimerkiksi kurvikkaampi. Vaikka itse kokisi rintansa epäviehättäviksi, ei se kuitenkaan välttämättä tarkoita, että kyseessä olisi fakta. Makuja on monenlaisia ja oikeassa elämässä seksikumppani saattaisi suhtautua odotettua lempeämmin ja arvostavammin kehoasi kohtaan kuin itse ensin olettaisi.
Jos tunnet, että sinua pidättelevät mainitsemasi asiat, voit yrittää pohtia tilannettasi toisesta näkökulmasta. Ulkoisten seikkojen miettimisen sijaan, kannattaa pohtia, mitä mikäkin kehosi osa mahdollistaa sinulle. Rintojen tai omien muotojen ei tarvitse olla täydelliset, etteikö kehon kosketteleminen tuottaisi itselle mielihyvää. Kannattaa myös muistella niitä tavallisia hetkiä, jolloin on ollut tyytyväinen kehoonsa ja sen toimintaan. Vaikka jokin kohta omassa kehossa painaisikin mieltä, voi silti tietoisesti yrittää ajatella kehostaan kiitollisia ja arvostavia asioita. Itselleen kannattaakin puhua mielessään samalla tavalla kuin puhuisi ystävälleen. Ihminen itse on lopulta se ainoa henkilö, jonka kanssa tulee elämään elämänsä loppuun asti, joten siksi kannattaa panostaa sopuisaan yhteiseloon itsensä kanssa.
Häpeän kanssa on ikävää elää, mutta omat tunteet on mahdollista oppia hyväksymään ja elämään niiden kanssa. Myötätunto itseä kohtaan ja keskusteleminen omista tunteistaan voivat auttaa häpeän tunteen käsittelemisessä. Moni tuttusikin varmasti kokee ulkonäköpaineita jostakin asiasta, mutta ei välttämättä kehtaa puhua asiasta. Yhdessä jaettu huoli on monesti kuitenkin puolitettu huoli. Halutessasi voit myös tutustua Mielenterveystalon seksuaalisuuden omahoito-ohjelmaan.
Seksuaalisuus kuuluu kaikille ja olet oikeanlainen ja arvokas juuri tuollaisenaan. Kuvaamiasi asioita on joskus vaikeaa käsitellä yksin ja siksi sinua voisikin hyödyttää keskusteleminen ammattilaisen kanssa. Oletkin lämpimästi tervetullut juttelemaan kanssamme joko neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle.
Neuvonnan tiimi