Miten vahvistaa seksuaalista itsetuntoa? Miten opetella heittäytymään? Avata joku lukko...
Miten vahvistaa seksuaalista itsetuntoa? Miten opetella heittäytymään? Avata joku lukko päässä? Epäilen että orgasmittomuus kumppanin kanssa on kiinni siitä etten oikeasti osaa rentoutua vaan suoritan. Nautin muistakin asioista mutta yhteisen seksin jälkeen joudun hoitamaan itseni loppuun yksinäisyydessä. Kun yhdessä en vaan kykene, en koskaan. Puhevälit on hyvät, ollaan kokeiltu monenlaista, lelut käytössä jne. Hän on kärsivällinen, minä turhaudun välillä. Olen nainen, 40+.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Olet tärkeän teeman äärellä. Monet kokevat suorituspaineita liittyen seksiin ja orgasmiin. Seksi ja siihen liittyvä nautinto on hyvin yksilöllistä eikä etene yhden kaavan mukaan. Orgasmeja on monenlaisia ja kaikki ovat yhtä hyviä. Itse käsin tai lelulla tuotettu orgasmi on aivan yhtä arvokas kuin esimerkiksi yhdynnän tai suuseksin aikana saatu orgasmi. On myytti ja virheellinen käsitys, että ns. oikeanlainen orgasmi syntyy ainoastaan yhdyntäseksissä. Monikaan nainen ei saa orgasmia yhdynnässä, vaan muilla keinoin. Orgasmiton seksi ei myöskään tarkoita millään lailla epäonnistumista.
Mukava kuulla, että teillä on kumppanisi kanssa hyvät puhevälit. Se on hieno lähtökohta yhteiseen seksiin. Rohkaisen teitä jatkamaan puhumista tunteistanne, ajatuksistanne ja kehon tuntemuksista. Kommunikointi on yksi tärkeimmistä seksitaidoista. Verbaalista kommunikointia on kysyminen, kertominen, kuunteleminen, pyytäminen, tarkistaminen. Kommunikointia edesauttaa se, että on läsnä kehossaan, tunnistaen tunteet ja tuntemukset, aistien samalla myös toisen kehoa ja läsnäoloa. Sekä verbaalista että nonverbaalista kommunikointia kannattaa vaalia ja harjoitella seksissä kumppanin kanssa.
Kerroit, että yhteisen seksin jälkeen hoidat itsesi loppuun yksinäisyydessä. Onko sinun mahdollista hyväillä itseäsi kumppanin läsnäollessa? Voit halutessasi myös pyytää kumppaniasi esimerkiksi hyväilemään sinua muualta kehosta tai vaikka pitämään sinua sylissä, samalla kun tyydytät itseäsi. Orgasmista ja oman kehon koskettelusta voi nauttia kumppanin kanssa yhdessä, niin että hyväilee itse itseään ja kumppani on ns. sivuroolissa kannattelemassa ja tukemassa.
Useimmille heittäytymistä ja sen kautta syntyvää nautintoa ja mielihyvää edellyttää turvallisuuden tunne; olo, että tässä voin hengittää vapaasti, vastaanottaa hyvää itselleni ja olla läsnä omana itsenäni. Stressi, suorituspaineet ja esimerkiksi häpeä vievät meitä pois tuosta olotilasta. Mitkä asiat, teot ja toiminnot yleensä rentouttavat sinua ja auttavat olemaan läsnä?
Joissain tilanteissa ihan vain ajatus siitä, että itselleen voi antaa luvan kontrollista irti päästämiseen, voi auttaa siirtymään kohti heittäytymistä ja antautumista. Joskus taas jatkuva kontrolli on jäänyt meille ikään kuin päälle ja kontrollista irti päästäminen voi tuntua pelottavalta. Tällöin ammattilaisen tarjoamasta avusta voi olla hyöytyä. Joku hyötyy keskusteluavusta (esimerkiksi seksuaaliterapia tai -neuvonta), toinen kehollisista menetelmistä (esimerkiksi tantra tai mindfulness). Jotakuta voi auttaa kirjallisuus (esimerkiksi Sexfullness tai Tunne lukkosi -kirja).
Voit halutessasi tutustua myös tähän Väestöliiton artikkeliin seksuaalisesta itsetunnosta. Toivottavasti löydät sinulle sopivan keinon, joka helpottaa heittäytymistä nautintoon.
Oona Turunen