Miten voi lisätä testosteronia?
Miten voi lisätä testosteronia? Välillä kun, haluan vältää runkua ja X viihdettä, niin hormonii pysyy hyvänä ja haluaisi hitaasti kehittymään hyväksi mieheksi, mutta huoli siitä, että runkun jälkeen, tuosi vääriä ajattelun tavan, että en kunnoitaisi naista, vaan olisin olen pervo. (En haluaisin olla) Miten pitäisi toimia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omasta kehostaan ja testosteronitasostaan voi pitää huolta syömällä terveellisesti ja monipuolisesti, harrastamalla liikuntaa, välttämällä päihteitä tai tupakkaa ja nukkumalla hyvin. Mikäli koet, että kehosi toimii toivotunlaisesti niin arjessa kuin esimerkiksi erektioiden tai siemensyöksyjen suhteen, ei testosteronitasoaan ole tarvetta lisätä. Jos oma testosteroniarvo huolestuttaisi tai muuten mietityttää sinua, kannattaa asiasta jutella tarkemmin lääkärin kanssa. Lääkärillä on laajemmin tietoa juuri sinun terveyteesi ja hormonitasapainoosi liittyen.
Testosteronin erittyessä on tavallista, että henkilöllä ilmenee seksihaluja. Tämä kuuluu kehon luonnolliseen toimintaan eikä tilannetta tarvitse hävetä. Seksologian näkökulmasta runkussa tai mahdollisessa aikuisviihteessä ei ole mitään pahaa. Runkkaaminen ei tee kenestäkään huonoa tai pervoa. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin oikeus muodostaa maailmankatsomuksensa omien arvojensa pohjalta ja elää näkemystensä mukaisesti. Halutessaan runkkaamista voi vähentää tai sen voi lopettaa. Mikäli päätyisi runkkaamaan ja katsomaan aikuisviihdettä, ei itseään kannata liikaa soimata. Miehen mittaa ei määritellä runkkaamisen tai testosteronin perusteella.
Osaat hienosti ottaa huomioon viestissäsi naisten kunnioittamisen. Tämä kertoo, että osaisit varmasti myös oikeassa elämässä kohdella naista hyvin ja kunnioittavasti. Millainen sinun mielestäsi on hyvä mies? Jos mietit arvostamiasi miehiä, voit ehkäpä huomata, ettet tiedä mitään heidän seksihaluistaan tai mahdollisista runkkaamistavoistaan. Ulospäin ihmisestä näkyy kaikki se hyvä, mitä haluamme tuoda esiin. Hyvä mies saattaa runkata, mutta kohdella silti toisia ihmisiä asiallisesti ja elää tasapainoista elämää toiset huomioon ottaen. Hyvillä teoilla ja kohteliaalla käytöksellä voi tuoda muille esiin oman luonteensa parhaita piirteitä.
Joskus seksuaalisuuteen liittyvät asiat saattavat synnyttää ristiriitaisia ajatuksia oman ajatusmaailman kanssa. Tällöin olisi hyvä jutella jollekin luotettavalle ihmiselle tunteistaan ja huolistaan. Myös esimerkiksi psykologi tai seksuaaliterapeutti voi auttaa tunteiden käsittelemisessä. Jokaisella on lupa elää omannäköistä elämäänsä ilman syyllisyyttä tai häpeää. Mikäli asia edelleen vaivaa sinua, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan tilanteestasi muihin neuvontapalveluihimme.
Neuvonnan tiimi