Miten voin uskoa tunnetasolla että esim squirt-orkku on ihan yhtä...
Miten voin uskoa tunnetasolla että esim squirt-orkku on ihan yhtä hyvä kuin klitorisorgasmi? Olen ylpeä muista tavoistani tulla, silti haluan epätoivoisesti juuri klitorisorkkua. Pelkään että tämä pilaa parisuhteen. En nimittäin saa sitä kumppanin kanssa edes masturboimalla. Ollaan läheisiä, ei ole kiire, kokeillaan, puhutaan avoimesti. Muilla tavoin saan hänen kanssaan noin vain, useasti. Hänelle tämä ei ole mikään ongelma, minä koen epäonnistumista, itken tätä jo päivittäin. Apua! 🙁

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Kurja kuulla, että koet epäonistumista orgasmeistasi.
Orgasmi koetaan usein mielihyvähuippuna ja orgasmeja on mahdollista saada hyvin monin eri tavoin. Jokaisen tapa kiihottua ja saada orgasmeja on yksilöllinen. Voidaan ajatella, että myös orgasmit ovat yksilöllisiä. Samalla tavalla saatu orgasmi voi tuntua tänään erilaiselta kuin eilen tai huomenna.
Etenkin vulvallisten henkilöiden orgasmeja on historian kuluessa ymmärretty melko huonosti, kuten vulvan ja vaginan anatomiaakin. Tämä on johtanut siihen, että eri ajanjaksoina eri tavoin saatuja orgasmeja on arvotettu eri tavoin. Nämä orgasmeja arvottavat keskustelut ovat aiheuttaneet ja aiheuttavat edelleen suuria suorituspaineita ja huolta valtavan monelle.
Merkittävä edistysaskel vulvan ja vaginan ymmärtämisessä tapahtui vasta 1990-luvun lopulla, jolloin havaittiin, että aiemmin klitoriksena tunnettu klitoriksen pää on vain pienen pieni osa klitorista, joka todellisuudessa ulottuu pitkälle kehon sisälle vaginan reunojen myötäisesti. Klitoriksen anatomian selvittyä on havaittu, että perinteiset yksinkertaistavat jaottelut esimerkiksi klitoris- tai vaginaorgasmin välillä eivät ole anatomisesti perusteltuja. Mitä tulee nautintoon, sukuelimiä (kuten muutakaan kehoa) ei ole mahdollista jakaa tarkkarajaisiin, kaikilla samoin toimiviin alueisiin. Sinun yksilöllinen anatomiasi on juuri omanlaisensa ja sellaisenaan hieno ja arvokas, kuten orgasmisikin.
Toisinaan voi käydä niin, että orgasmi pakenee yhä kauemmaksi mitä enemmän sitä yrittää tavoitella. Onko sinulla tilanteita, joissa et kanna huolta orgasmisi laadusta? Miten huolesta irroittaminen vaikuttaa kykyysi tuntea nautintoa? Jos pystyt irroittautumaan huolesta jossakin tilanteissa, olisiko huolesta irroittautumisen keinoja mahdollista soveltaa myös klitoriksen hyväilyn suhteen ja tunnustella rauhassa tuntemuksia ilman suoritus- tai orgasmipainetta?
Jos tuntuu, että asia vaivaa sinua vielä niin voit halutessasi varata ajan neuvontaan.
Maria Vihlman