Miten voisin saada seksuaalista itsevarmuutta?
Miten voisin saada seksuaalista itsevarmuutta? En ole ollut koskaan mikään miestennielijä, eikä seksikokemuksia ole paljoa. Olen epävarma vartalostani, ja tiedän ettei seksitaidoillani voi kehua. En osaa pukeutumisellanikaan viestittää, että olisin mikään seksipeto. Olisi silti mukavaa, jos joku mies tykkäisi minusta kaikkine vikoineni.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On inhimillistä ja sallittua toivoa toisen pitävän omasta itsestä kaikkine puolineen. Et ole yksin tilanteessasi, sillä moni muukin toivoo samanlaisia asioita.
Seksuaalista itsevarmuutta voi lisätä kasvattamalla omaa itsetuntoaan. Avasitkin viestissäsi jo hieman, millaisena koet itsesi ja kehosi. Ajatteletko itsestäsi aina samanlaisia ajatuksia vai suhtaudutko itseesi kriittisesti ainoastaan seksiin liittyvissä asioissa? Millaisissa tilanteissa tunnet olosi hyväksi ja kehosi vahvaksi? Omaan itseensä on hyvä suhtautua lempeän arvostavasti ja tehdä sellaisia asioita, jotka ruokkivat onnistumisen tunteita. Itseään saa kannustaa elämässä samalla tavalla kuin kannustaisi ystäväänsä.
Itsetuntoaan on mahdollista kohentaa pienin askelin toistamalla tilanteita, joissa tuntee olonsa hyväksi, viehättäväksi tai taitavaksi. Olet tutustumisen arvoinen ja mielenkiintoinen ihminen. Luonteestaan, kehostaan, persoonastaan ja taidoistaan voi halutessaan kirjoittaa paperille kaikki yksinkertaisimmatkin itseä miellyttävät seikat. Näitä asioita voi kerrata tarvittaessa päivittäinkin.
Sinulla on lupa pukeutua juuri sillä tavalla, mikä tuntuu sinulle omimmalta. Riittää, että viihdyt vaatteissasi ja tunnet olosi niissä luontevaksi. Kokonaisvaltainen hyvä olo näkyy ulospäin. On hyvä muistaa, että seksikkyys merkitsee eri ihmisille eri asioita eikä seksikkyys kaikille tarkoita ulkoisia seikkoja. Seksipetojakin on monenlaisia! Kuitenkin valtaosa ihmisistä on täysin tavallisia tyyppejä, jotka kokevat monenlaisia vahvuuksia mutta myös epävarmuuksia seksuaalisuuden saralla. Seksuaalinen itsevarmuus myös vaihtelee ajasta ja ihmisistäkin riippuen. Tärkeintä olisi ehkä löytää riittävän hyvä seksuaalinen itsevarmuus, sillä se auttaa sinua nauttimaan seksuaalisuudesta siten, että pystyt sen turvin asetamaan rajoja ja tekemään seksuaalisia tekoja jotka tuottavat sinulle mielihyvää. Hyvään seksiin ei tarvita ”täydellistä” ulkonäköä.
Kaikennäköiset sekä kaiken kokoiset ihmiset voivat löytää kumppanin ja harrastaa nautinnollista seksiä. Voit miettiä, mitä kehosi eri osat mahdollistavat sinulle. Kehon ei tarvitse täyttää kauneusihanteita, etteikö se voisi toimia odotetulla tavalla ja tuottaisi mielihyvää itselle tai toiselle. Itseään ja kehoaan saa helliä esimerkiksi erilaisilla hyväntuoksuisilla ihonhoitotuotteilla tai vaikkapa käymällä hemmotteluhoidoissa tai hieronnassa. Kehoaan tulisi myös koskettaa arvostavasti. Millaisesta kosketuksesta tai millaisista asioista itse pidät seksissä? Omaan kehoonsa ja nautintoa tuottaviin asioihin on sallittua tutustua. Esimerkiksi hellyysharjoituksen tai erilaisten itsetyydytystapojen kautta voi oppia tuntemaan kehonsa reaktioita ja seksuaalisuuttaan. Kun tuntee itsensä, tietää myös varmemmin kumppanin kanssa, millaisista asioista itse pitää seksissä ja osaa myös pyytää niitä.
Kumppanin kanssa kannattaa keskustella siitä, millaisia huolia ja toiveita kummallakin on seksin suhteen. Myös kumppani saattaa kokea epävarmuutta seksuaalisissa tilanteissa. Joskus ihminen suhtautuu itseensä kriittisemmin kuin kumppaniinsa. Tämän takia omista ajatuksistaan kannattaa avoimesti kertoa toiselle. Monesti kumppani saattaa nähdä asiat kauniimmin kuin itse näkisi.
Jokainen ihminen pitää aina hieman erilaisista asioista seksissä, joten ei ole olemassa mitään oikeaa tai väärää tapaa harrastaa seksiä.  Yksi tärkeimmistä seksitaidoista on kuuntelemisen ja huomioimisen taito. Kun kumppania kuuntelee ja huomioi toivotulla tavalla, tuntuu seksi yleensä kumppanista nautinnolliselta. Tärkeää toki on, ettei tee mitään sellaista, mikä on ristiriidassa omien toiveiden kanssa. Seksin ei tarvitse olla täydellistä, etteikö siitä voisi nauttia. Joskus voi sattua hassuja kommelluksia, joihin kannattaa suhtautua huumorilla. Nautinnollisessa seksissä oleellista on se, että seksi tuntuu kivalta kaikin puolin.
Itsevarmuutta ei voi ostaa, mutta itsevarmuutta voi harjoitella ja antaa lahjana itselleen. Jokainen henkilö on loppujen lopuksi ainoa ihminen, jonka kanssa elää loppuelämänsä. Tämän takia panostaminen kaikenkattavaan hyvinvointiin ja tasapainoisuuteen kannattaa. Omia tunteitaan on lupa käsitellä ammattilaisenkin kanssa. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit jutella näkemyksistäsi ja kokemuksistasi perusteellisemmin, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen. Lisäksi seksuaalineuvojan vastaanotto palvelee sinua, mikäli näin toivot. Yhteystiedot löydät täältä. Halutessasi voit tutustua vielä seksuaalisuuden omahoito-ohjelmaan.
Neuvonnan tiimi