Miten voisin selvittää kumpi herpes minulla on?
Miten voisin selvittää kumpi herpes minulla on (diagnoosi silmämääräisesti tehty)? Minulla on vain yksi rakkula genitaaleissa, onko todennäköistä, että jos tauti puhkeaa uudelleen niin rakkuloita tulisi enemmän ja eri kohtiin? Jos harrastan suojaamatonta seksiä viruksen kantajan kanssa, tuleeko oireet uudelleen tai lisääkö se mahdollisuutta saada rakkuloita uusiin paikkoihin genitaaleissa? Tiedän että suuhun tartunta voi ainakin levitä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet tarkkaillut terveyttäsi ja ottanut selvää (genitaali)herpeksen tarttumisesta. Herpesviruksen kantajuuteen voi liittyä erilaisia huolia. Varmimman tiedon omasta terveydentilastaan saa aina käymällä lääkärissä ja seksitautitesteissä.
Genitaaliherpes voi oireilla eri ihmisillä vaihtelevin tavoin. Joillakin oireet voivat olla rajumpia kuin toisilla. Tyypillisiä genitaaliherpeksen oireita ovat kuitenkin kirvely ja kutina sekä genitaalialueella ilmenevät rakkulat. Vaikka virus jää elimistöön piilevänä, ei kaikilla herpes välttämättä oireile myöhemmin ollenkaan. Genitaaliherpeksen uusiutuessa rakkulat ovat monesti toispuolisia ja rajoittuvat naisilla ulkosynnyttimien alueelle. On kuitenkin vaikeaa ennustaa, kuinka paljon rakkuloita puhkeaisi. Rakkuloiden ilmeneminen riippuu aina oman kehon yksilöllisestä toimintatavasta.
Genitaaliherpeksen oireileminen uudelleen vaihtelee aina henkilöittäin. Oireet saattavat puhjeta uudelleen esimerkiksi stressaavissa tilanteissa. Uutta tartuntaa ei voi saada enää samaa virustyyppiä kantavalta henkilöltä. Oireisen vaiheen aikana suositellaan kuitenkin miettimään varsinaisen seksikontaktin sijaan muita tapoja nauttia kumppanin läheisyydestä ja seurasta. Mikäli haluaa olla seksikontaktissa toisen kanssa oireisena aikana, on hyvä käyttää kondomia tai suuseksisuojaa. Genitaaliherpes voikin tosiaan tarttua suun alueelle, jos suojausta ei käytetä. Uuden kumppanin kanssa suositellaan käytettäväksi aina suojausta. Vakituisessa suhteessa suojauksen jättämisestä kannattaa aina keskustella kumppaninsa kanssa ensin.
Genitaaliherpekseen liittyvät asiat voivat herättää paljon uusia kysymyksiä. Herpesvirus on yleinen, joten asian voi ottaa rohkeasti puheeksi esimerkiksi lääkärin tai terveydenhoitajan luona. Heiltä voi kysyä yksilöllisempää tietoa kehoon, terveyteen ja seksuaalisuuteen liittyen. Myös me tuemme sinua lisää neuvontapuhelimessa, mikäli sinulle tuli mieleen vielä uusia kysymyksiä. Herpesvirus ei estä seksuaalisuudesta nauttimista. Halutessasi voit tutustua vielä tähän aihepiiriä käsittelevään blogitekstiin.
Neuvonnan tiimi