Mitkä asiat vaikuttavat siemensyöksyn tulotapaan?
Mitkä asiat vaikuttavat siemensyöksyn tulotapaan? Miksi se tulee joillakin silleen hiljalleen pulpahdellen? Olen tosi hyvilläni, että itselläni se tulee yleensä voimakkaina pitkinä ruiskahduksina. Tuntuu jotenkin tosi miehekkäältä saada monia pitkiä spermanruiskahduksia. Mistähän johtuu, että spermaa tulee nyt enemmän kuin pari vuotta sitten, jos runkkaan yhtä usein? Kuuluuko se normaaliin murrosiän kehitykseen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Siemensyöksy tulee kaikilla ihmisillä omalla yksilöllisellä tavallaan. Joillakin sperma voi tulla esimerkiksi pulpahdellen, toisilla taas ruiskahtaen. Kaikki tavat ovat yhtä hyviä ja oikeita tapoja. Siemensyöksyn tulemistapa voi myös vaihdella laukeamiskerroittain. Laukeamistapaan on vaikeaa itse vaikuttaa, sillä tilannetta ohjailevat yksilölliset seikat. Kaikenlaiset laukeamistavat voivat tuntua miehekkäiltä. On kuitenkin mukavaa, jos tykkäät kehosi toimintatavasta. Omasta kehostaan ja sen toiminnoista saa kantaa ylpeyttä.
On tavallista, että ennen sukukypsyyttä ei välttämättä purkaudu siemennestettä orgasmin hetkellä. Murrosiän kehityksen myötä myös spermaa alkaa tulla. Todennäköisesti kyse on siis tavalliseen kehitykseen liittyvästä asiasta. Määrä voi toki vaihdella myös runkkaamisvälin ja päivän mukaan. Voit olla mainitsemiesi tilanteiden suhteen tyytyväisin mielin, kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Tarkemmin tietoa spermaan ja kehoon liittyen saat terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi