Mitkä tekijät auttaisivat siinä, että voisi olla mahdollisimman aktiivinen seksielämä?
Mitkä tekijät auttaisivat siihen, että voisi olla mahdollisimman aktiivinen seksielämä? Onko tietoa minkä ikäisillä seksielämä on kaikkein aktiivisinta? Ja osaatteko sanoa missä iässä naisilla / miehillä on nautinnollisinta seksiä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Aktiivisen seksielämän ylläpitäminen on useamman osatekijän summa. Hyvät elämäntavat ja liikunta ovat hyväksi keholle ja terveyden ylläpitämiselle. Myös muun muassa ihmissuhteen tila, henkinen jaksaminen ja muu elämäntilanne vaikuttavat seksielämän aktiivisuuteen. Sinänsä aktiivinen seksielämä on suhteellinen käsite, sillä seksiä on monenlaista. Seksielämä voi olla aktiivista ja tyydyttävää, vaikka harrastaisi seksiä ainoastaan itsensä kanssa. Kaikenlaiset näkökulmat tilanteeseen ovatkin sallittuja.
Tavallisimmin seksiä harrastetaan enemmän nuoremmissa kuin vanhemmissa ikäluokissa. Ikä ei kuitenkaan estä seksin harrastamista. Seksielämä voi olla aktiivista korkeammallakin iällä.
Seksin nautinnollisuus ei katso ikää. Nautinnollista seksiä voi harrastaa läpi elämän. Myös nautinnollisuus on suhteellinen käsite, sillä nautintoon liittyviä seikkoja on hankalaa määritellä iän mukaan. Vastaus riippuu aina kokijasta itsestään. Seksi saattaa kuitenkin olla nautinnollisempaa silloin, kun tietää jo paremmin, mistä itse pitää seksissä ja uskaltaa puhua toiveistaan ja rajoistaan myös mahdollisille kumppanilleen.
Neuvonnan tiimi