Moi
Minua huolestuttaa sellainen että voiko alastomien naisten kuvien/videoiden katselemisesta ja niille masturboiminen olla jotain haittaa?Tarkoitan sillä sitä että jos harrastaisi seksiä naisen kanssa niin se ei tuntuisi miltään kun on katsellut kuvia ja videoita.Olen huomannut että kun olen katsonut kuvia ja seuraavan kerran kun katson niitä uudestaan niin en kiihotukaan niistä enää samalla tavalla kuin ennen eli voivatko ne jotenkin turruttaa?Voiko käydä niin että tarvitsen kohta enemmän ärsykettä että kiihotun samalla tavalla ja luokitellaanko alastomien naisten kuvat ja videot jossa ei esiinny yhdyntää tai masturbointia niin pornoksi?Onko sillä samanlaisia vaikutuksia mieleen? Olen lukenut että pornon katselu voi aiheuttaa impotenssia niin voivatko myös nämä kuvat ja videot myös aiheuttaa?Katson niitä kerran viikossa.Luin myös että pornon katselun jälkeen aivojen palautuminen normaaliksi kaikesta tuosta ärsykkeestä kestäisi monta kuukautta ja että porno heikentää motivaatiota tiettyihin asioihin ja että ei saa enää mielihyvää mielihyvää tuottavista asioista. Voiko tämä olla totta?Haluaisin jatkaa alastomien naisten katsomista netissä mutta en oikein uskalla jos se on niin haitallista.Olen myös lukenut tuollaisista nofap haasteista jossa pidättäydytään pornosta ja masturboimisesta jonka jälkeen naiset jotenkin vaistovat miehestä että tämä ei ole katsonut pornoa ja että mies on sen jälkeen seksuaalisesti virittyneempi, seksikkäämpi ja itsevarmempi, energisempi ja naiset lähestyvät miestä enemmän.Ovatko tälläiset väitteet totta kun niin moni on mukana tuollaisissa haasteissa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Pornografiaa on hyvin monenlaista ja pornoksi voidaan määritellä niin videot kuin kuvatkin. On hyvin yleistä katsella kuvia tai videoita alastomista ihmisistä sooloseksin yhteydessä. Eroottisten kuvien ja videoiden katselu ei ole vaarallista tai haitallista, niistä on lupa nauttia.
Joskus pornon katsomiseen voi liittyä kyllästymisen tai turtumisen tunnetta, samaan tapaan kuin muuhun viihteeseen ja mediaan, jos sitä käyttää runsaasti. Tällöin voi kokeilla vaihtelun vuoksi jotakin muuta fantasioita virittävää toimintaa tai halutessaan pitää hieman taukoa pornon katselusta. Se, että kyllästyy nopeasti kuvamateriaaliin ei tarkoita sitä, että näin kävisi kun harrastaa seksiä naisen kanssa. Seksi toisen ihmisen kanssa on erilainen tilanne kuin sooloseksi ja pornon katselu. Seksitilanteessa toisen ihmisen kanssa ovat mukana tunteet, kosketus, katseet, äänet, tuoksut ja kahden ihmisen välinen kemia. Tämä kaikki on sellaista, mikä tekee seksitilanteesta ainutlaatuisen ja monille kiihottavan. Nämä elementit usein puuttuvat ainakin jollakin tasolla sooloseksistä ja pornolle masturboimisesta.
Pornon tai alastonkuvien katselu ei aiheuta impotenssia, poista mielihyväkokemuksia, heikennä keskittymiskykyä tai vaikuta aivoihin vahingollisesti. Näiden ongelmien, esim. erektiohäiriöiden taustat ovat hyvin moninaiset eikä porno itsessään aiheuta niitä. Pornoon liittyy monesti kielteisiä mielikuvia ja paheksuntaa. Tämä saattaa joskus aiheuttaa esimerkiksi syyllisyyden tunnetta sille henkilölle, joka pornoa on katsonut ja siitä kiihottunut. Pornoa kuitenkin katsovat hyvin monet ihmiset sukupuolesta ja iästä riippumatta, eikä siitä nauttiminen ole millään tavalla väärin tai vahingollista. Monet saavat pornosta piristystä omiin fantasioihin, kiihottumiseen ja ideoita seksielämään. Pornon voi nähdä eräänlaisena inspiraation lähteenä.
Pornon katselu ei näy ihmisestä ulospäin. Ihmisen seksikkyyteen, itsevarmuuteen ja energisyyteen liittyvät monenlaiset tekijät. Itsevarmuuteen ja energisyyteen vaikuttavat esimerkiksi henkilön itsetunto ja itsetuntemus, elämäntavat ja ihmissuhteet. Jos joku kokee olevansa energisempi ilman pornon katselua, niin se toki on mahdollista ja hänellä on oikeus tuntea näin. Tällaista yhteyttä ei kuitenkaan voi suoraviivaisesti todeta olevan olemassa. Jokainen voi valita olla katsomatta pornoa tai halutessaan katsoa sitä.
Voit siis rauhassa jatkaa alastomien naisten kuvien katselua, jos haluat. Sooloseksistä voit halutessasi lukea lisää täältä.
Marja Heikkinen & Oona Turunen