Moi. Haluaisin kysyä sinulta nopeasti että onko klamydia vaarallinen seksitauti...
Moi. Haluaisin kysyä sinulta nopeasti että onko klamydia vaarallinen seksitauti ja millaisia oireita miehellä tulee siitä, harrastin suojaamatonta seksiä, toinen sukupuoli antoi suuseksiä, mutta itse en oikeastaan ja olin alkoholin vaikutuksena niin en muista mitä muuta oli ja nyt sain tietää että partnerillani on klamydia. Jos olen vain hetken aikaan ollut yhdynnässä niin voiko klamydia silti tarttua minuun. Ja nyt tuntuu jo vähän siltä että alavatsassa on kipuja mitkä on ilmeisesti oireita, vo

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Klamydia voi valitettavasti tarttua yhdynnässä tai seksin muissa muodoissa, mikäli kondomia ei ole käytetty. Klamydian oireet yleensä ilmenevät noin 1-3 viikon jälkeen. Miehillä tavallisia oireita ovat kirvely virtsatessa tai harmaa vuoto virtsaputkesta. Kuvaamasi alavatsakivut liittyvät lähinnä naisille tyypillisiin oireisiin. Jokaisen ihmisen keho toimii omalla tavallaan, mutta joskus vatsakivut voivat johtua muistakin syistä, esimerkiksi stressistä.
Oman henkisen ja fyysisen hyvinvointisi takia olisi tärkeää, että kävisit varmuuden vuoksi testaamassa itsesi. Klamydiatestiin kannattaa hakeutua silloin, kun mahdollisesta tartunnasta on kulunut 5-7 vuorokautta. Klamydian diagnosoimiseksi on myös kehitetty apteekista saatava kotitesti ja joillakin paikkakunnilla on lisäksi etätestauksen mahdollisuus. Vaikka testitulos saattaisi huolettaa, ei asia onneksi ole maailmanloppu. Jos klamydia todettaisiin, tilannetta hoidettaisiin antibiootin avulla.
Millainen olo sinulla tällä hetkellä on? Mikäli kivut vielä jatkuvat, on hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa. Joskus tieto seksitaudin mahdollisuudesta voi tuntua pysäyttävältä. Jos sinusta tuntuu, että kaipaat vielä keskusteluapua tilanteeseesi liittyen, voit soittaa neuvontapuhelimeemme. Olemme täällä juuri sinua varten, joten yksin ei tarvitse tällaisia asioita pohtia.
Maija Nieminen