Moi! Kirjotin tänne aikasemmin jälkiehkäsypillerin ottamisesta kortsun mentyä rikki. Mulla...
Moi! Kirjotin tänne aikasemmin jälkiehkäsypillerin ottamisesta kortsun mentyä rikki. Mulla on ollu epäsäännölliset menkat monen kuukauden ajan. Edellinen kierto ja sitä edellinen oli molemmat 25 päivää pitkii mut nyt on 30 päivää eikä vieläkää oo tullu menkkoi. Johtuukohan se stressistä ja/tai jälkiehkäsypillerin ottamisesta? Voinko ostaa raskaustestin nyt vai pitääkö mun vielä oottaa jotta saisin mahdollisimman varmat tulokset?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi ja kiva että rohkenit ottaa yhteyttä uudelleen.
Raskaustesti on luotettavinta tehdä noin viikko sen jälkeen, kun suojaamatonta seksiä seuraavien kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Jos kuukautiskierto on epäsäännöllinen kuten kerrot sinulla olevan, voi raskaustestin ajankohdan laskea pidemmän kuukautiskierron mukaisesti.
Jälkiehkäisy ja stressi voivat molemmat vaikuttaa kuukautiskiertoon, mutta se onko raskaana selviää aina vain raskaustestillä. Jälkiehkäisyä käytettäessä raskaustesti on suositeltavaa tehdä noin kolmisen viikkoa jälkiehkäisyn käytöstä.
Raskaustestejä myydään apteekeissa ja ruokakaupoissa noin 5 euron hintaan. Osa testeistä on erikoistunut havaitsemaan raskauden mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Apteekin henkilökunta auttaa sinua mielellään, jos sinulla on erilaisiin raskaustesteihin ja testin tekemiseen liittyviä kysymyksiä.
Jos jokin vielä mietityttää sinua, olethan uudelleen yhteydessä. Neuvontaamme voi myös soittaa.
Maria Vihlman