Moi, minkälaista on olla transukupuolinenen henkilö Suomessa? Siskoni kertoi vähän...
Moi, minkälaista on olla transukupuolinenen henkilö Suomessa? Siskoni kertoi vähän aikaa sitten että on transsukupuolinen nainen, ja haluan auttaa häntä niin paljoin kuin mahdollista. Minkälainen prosessi on täällä, miten päästä hormooneille jos hän sitä haluaa, ja miten puhutaan vanhemmille asiasta? Sisko on yli 18 mutta ei ole vielä muuttanut pois kotoa. Olen todella iloinen hänen puolestaan ja haluan auttaa, mutta en tiedä Suomen transprosessista mitään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vaikutat hienolta sisarukselta ja on ilahduttavaa kuulla, että haluat auttaa siskoasi tässä prosessissa.
Sukupuolenkorjausprosessi alkaa lähetteen hakemisella. Lähetettä voidaan hakea keneltä tahansa lääkäriltä. Jotta henkilö saisi hoitoa sukupuoliristiriitaansa, hänen tulee saada lähete sukupuoli-identiteetin tutkimupoliklinikalle. Riippuen kotipaikkakunnasta, lähete ohjaa henkilön joko HYKSiin tai TAYSiin. Ensimmäinen aika on yleensä noin kolmen kuukauden sisällä siitä, kun lähete on saapunut.
Ensimmäisestä tutkimuskerrasta alkaa diagnosointivaihe, jonka aikana on tarkoitus varmistua henkilön transsukupuolisuudesta sulkemalla pois psyykkiset sairaudet ja varmistua henkilön psyykkisestä kestävyydestä käydä korjausprosessi läpi. Diagnosointivaihe kestää puolesta vuodesta vuoteen. Vaihe päättyy niin kutsuttuun muunsukupuolisuus/transgender -diagnoosiin tai transsukupuolisuusdiagnoosiin.
Tämän vaiheen jälkeen henkilö voi saada hoitoja, joihin kuuluu myös kysymäsi hormonihoito. Kokemassaan sukupuoliroolissa eletään vähintään vuoden ajan. Vuoden kuluttua on mahdollista muokata genitaalien aluetta kirurgian avulla sekä hakea maistraatista sukupuolen juridista vahvistamista. Yksityiskohtaisemmin voit lukea prosessista ja hoitomuodoista vielä täältä tai täältä.
Siskosi luultavasti kertoo asiasta vanhemmillenne sitten, kun on siihen valmis. Jos asia on yllätys, voi tilanteen sisäistäminen viedä aikaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö asiat voisi muuttua positiivisempaan suuntaan, monesti tilanne voi vain aluksi tuntua ”liian isolta” omaksua kerralla. Tilannetta on käsitelty tässä artikkelissa. Läheisten on myös mahdollista saada vertaistukea, jonka avulla tilannetta on helpompi työstää.
Jokaisen transsukupuolisen kokemukset elämisestä Suomessa ovat hyvin yksilöllisiä. Kokemuksiin vaikuttavat prosessin lisäksi esimerkiksi oma elinympäristö sekä läheiset ja heiltä saatu tuen määrä. Erilaisten kirjojen, blogien tai kokemusasiantuntijoiden videoiden kautta saattaisit saada ainakin jonkinlaisia näkemyksiä siihen, millaisia kokemuksia ihmisillä on aihepiiriin liittyen.
Jos tuntuu, että haluaisit jutella tilanteestasi tai siskosi tilanteesta, voi Sexpon neuvontapuhelimeen olla yhteydessä. Siellä asiaa on mahdollista käsitellä syvemmin ja voimme tukea sekä neuvoa sinua paremmin. Hyvää jatkoa sinulle.
Neuvonnan tiimi