Moi. Miten pystyn hyväksymään miesystäväni nuoren lapsen (kohta 3 vuotias)?...
Moi. Miten pystyn hyväksymään miesystäväni nuoren lapsen (kohta 3 vuotias)? En ole ikinä ollut innoissani lapsista, en vihaa niitä mutta en minä niistä pidäkkään. Sairastan masennusta johon miesystäväni on ollut todella suuri apu. Hän tekee minut onnelliseksi, mutta minun on vaikea hyväksyä sitä, että hänellä on vahinkolapsi jonkun toisen naisen kanssa. Ja tämä tulee päähäni aina silloin, kun lapsi on täällä. En haluaisi erota, mutta mahtaako minulla olla vaihtoehtoja..?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että miesystäväsi tekee sinut onnelliseksi ja on ollut tukenasi. Kumppanin lapsen hyväksyminen voi viedä aikaa, vaan se on mahdollista ajan myötä. Positiivinen lähtökohta on, jos halua hyväksymiseen löytyy. Lämpimiä tunteita lasta kohtaan ei voi pakottaa tulemaan, vaan käytös lasta kohtaan tulisi silti olla kunnioittavaa.
Oletko kertonut kumppanillesi tilanteesta? Omista tunteista ja ajatuksista ääneen puhuminen kumppanin tai jonkun muun luotettavan ihmisen kanssa voi helpottaa tilannetta. Jos kumppanin menneisyydessä on asioita, joita on vaikea hyväksyä, voi tilanne vaatia asian käsittelyä omassa mielessä. Vertaistukea uusperhekuvioihin voi saada Suplista.
Oona Turunen