Moi! Mulla on tosi haastava tilanne. Oon nimittäin ollu jo...
Moi! Mulla on tosi haastava tilanne. Oon nimittäin ollu jo tosi pitkään ihastunu mun parhaaseen kaveriin. Oon jopa koittanu vähä vihjailla joskus sille jotain mut sil ei oo kirjaimellisesti MITÄÄN hajua. Mua pelottaa et jos kerron, meidän välit hajoo totaalisesti vaik se sanoo et ei niin kävis kun oon joskus udellu sillee muuten. En tiiä mitä mun pitäis tehdä, oon ihan totaalisen rakastunu enkä pääse tästä tunteesta yli…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmissuhteet voivat joskus olla mutkikkaita ja siten myös haastavia. On todella hienoa ja rohkeaa, että olet uskaltanut vihjata kaverillesi tilanteestasi. Hän luultavastikin tulkitsee sanasi juuri ystävän suusta kuultuina, jolloin rakastavammatkin sanat voivat hänen korvissaan viitata vain läheiseen ystävyyteen. Kun asiansa saa kerrottua, voi joskus käydä niin, että ystävyys muuttaa muotoaan, joko suuntaan tai toiseen. Mukavaa kuulla, että hänen mielestään välinne eivät menisi poikki, jos toinen tunnustaisi tunteensa. Tämä kertoo siitä, että ystävällesi voi puhua luottamuksellisesti mitä vain ja hän lupaa pysyä rinnallasi. Voi siis olla, että hän myös ymmärtäisi sinua ja ei katkaisisi suhdettanne, olipa sitten hänen tunteensa millaiset tahansa.
Tuntuuko sinusta voimakkaammin siltä, että pääsisit jatkamaan elämääsi eteenpäin, kun kertoisit rakastumisestasi ystävällesi? Jotkut kuulostelevat itseään ja päättävät pitää rakkautensa salaisena rakkautena ja vaalia ajatuksiaan vain sisimmässään. Tällöin asiaa voi käsitellä esimerkiksi kirjoittamalla ajatuksiaan ylös, kuuntelemalla musiikkia, tai vaikkapa liikkumalla luonnossa. Jotkut taas ovat tehneet ratkaisun, jossa ovat päättäneet ottaa riskin ja kertoneet tunteistaan. Jos sinusta tuntuu siltä, että sinun on pakko kertoa tunteistasi, saat sen myös tehdä. Luultavasti ystävällesi tulee sanoa asiasta suoraan tai hänelle tulee kirjoittaa vaikkapa kirje/viesti, koska hän ei ole vihjeitä huomioinut. Yhdessä voitte jutella, miten jatkatte tästä eteenpäin.
Koska asia saattaa aiheuttaa päänvaivaa, voi sinua helpottaa ensin jutteleminen jonkun ulkopuolisen kanssa. Hän voi tukea sinua ja voitte yhdessä miettiä, mikä ratkaisu olisi sinulle parhain. Asiaa ei tarvitse päättää heti, vaan tilannetta voi tutkia eri näkökulmista. Jos haluat, myös neuvontapuhelimeemme saa soittaa. Kävipä miten vain, olemme täällä tukenasi. Ei siis hätää, haastavatkin tilanteen ratkeavat joskus. Tsemppiä sinulla jatkoon.
Maija Nieminen