Moi, mun emättimen ”ulkoseinillä” on vähän valkoista ”ainetta”, ja ihan...
Moi, mun emättimen ”ulkoseinillä” on vähän valkoista ”ainetta”, ja ihan vähän kutinaa alavatsan alapuolella harvoin. Voiko kyseessä olla hiivatulehdus? En uskalla kertoa äidilleni ja lääkärissä käyminen nolostuttaisi liikaa… joten mitä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että tarkkailet terveyttäsi ja kehoasi. Näin netin välityksellä on vaikeaa sanoa täysin tarkasti, mistä tilanteessasi on kyse. Kuvailemasi tilanne voi oireiltaan viitata tosiaan hiivatulehdukseen. Ilmeisesti oireesi ovat kovin lieviä? Oletko havainnut muutoksia emättimesi eritteissä kuukauden eri aikoina? Monesti hormonit vaikuttavat esimerkiksi valkovuodon määrään ja koostumukseen. Kutinaa taas voivat satunnaisesti aiheuttaa sopimattomat pesuaineet tai hengittämätön tai kireä pikkuhousujen kangas. Tässä mielessä siis kyseessä voi olla jokin muukin kutinaoireiden aiheuttaja kuin tulehdus.
Parhaimman vastauksen tilanteeseesi osaa antaa esimerkiksi terveydenhoitaja. On ymmärrettävää, että asia voi tuntua nololta, mutta kyseessä on ihan yleinen vaiva ja terveydenhoitaja on koulutettu kohtamaan tällaiset asiat hienotunteisesti. Luultavasti terveydenhoitaja saattaa vain haastatella sinua ja lopuksi neuvoa käyttämään apteekista ilman reseptiä saatavia hiivatulehduksen hoitoon tarkoitettuja puikkoja tai voiteita. Jos ajatus edelleen terveydenhoitajan luo menosta pelottaa, voit ensin koettaa apteekista saatavaa kotitestiä hiivatulehduksen toteamiseen tai jutella apteekin henkilökunnan kanssa sinulle sopivista tuotteista.
Aina kannattaa jutella jonkun aikuisen kanssa omista huolistaan, sillä nämäkin asiat ovat aikuisille tuttuja. Toivottavasti tilanne selviää ja asia ei enää nolota sinua lainkaan.
Maija Nieminen