Moi! Olen 14-vuotias ja omaan isot tissit. Aina kun ole...
Moi! Olen 14-vuotias ja omaan isot tissit. Aina kun ole koulussa kaikki pojat ja tytöt tuijottelevat tissejäni. Joskus jotkut jopa tökkivät ja puristelevat niitä. Miten saisin tämän loppumaan? Olen jo puhunut opettajien kanssa ja pyytänyt muita lopettamaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ikävää kuulla, että olet kokenut epäasiallista käytöstä koulussa muiden oppilaiden taholta. Jokaisella on itsemäärämisoikeus omaan kehoonsa ja siksi toisen kehoon ei saisi koskea ilman lupaa. Myös asiattomat kommentit ovat kiellettyjä. On hienoa huomata, että tiedostat omat rajasi ja uskallat huomauttaa, jos joku ei kohtele sinua kunnioittavasti. Olet ollut lisäksi rohkea, kun olet ottanut asian puheeksi opettajienkin kanssa; jatka samaan malliin!
Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi, käsiteltiinkö asiaa ollenkaan opettajien taholta silloin, kun olet asiasta kertonut. Onko sinulla kohtalotovereita, joilta voisit saada vertaistukea? Yhdessä voisitte myös ottaa asian vielä uudelleen puheeksi opettajien kanssa. Mikään ei myös estä juttelemasta esimerkiksi rehtorin, kuraattorin, psykologin tai terveydenhoitajan kanssa, sillä myös heidän avullaan toivomaton käytös voitaisiin saada kitkettyä. Tasa-arvovaltuutetun sivuilta löytyy opettajille koottua materiaalia, joiden avulla tilannetta voidaan lähteä paremmin käsittelemään oppitunneilla. Voit siis yrittää vinkata vielä tätä linkkiä, jos se helpottaisi asian ottamista puheeksi.
Vaikutat fiksulta nuorelta ihmiseltä. Toivottavasti tilanne saataisiin aisoihin koulussa. Jos asia painaa mieltäsi, on hyvä jutella jonkun turvallisen aikuisen tai vaikkapa terveydenhoitajan kanssa, sillä yksin ei tarvitse näitä asioita miettiä. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen