Moi. Olen 15 vuotias poika. Minulla on tyttöystävä ja kerran...
Moi. Olen 15 vuotias poika. Minulla on tyttöystävä ja kerran oli seksi etenemässä yhdyntään, mutta heti kun otin kondomin yöpöydältä ja avasin niin alkoi erektio laskea ja sitten kun sain kondomin siitti eeni niin se oli jo laskenut aika paljon? Tyttöystäväni runkkaa minua ja siinä on hyvä erektio mutta sitten käy noin kun on menossa yhdyntään. Mitä pitäisi tehdä? Johtuuko tämä jännityksestä? Vai onko minulla jotai ongelmia? Oon perus terve salilla käyvä nuorimies.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei hätää, on ihan yleistä, että erektio saattaa laskea ennen yhdynnän alkamista. Tätä tapahtuu muillekin, mutta monesti asiasta ei vain puhuta. Lähinnä tilanne saatetaan kokea nolona, vaikka mitään syytä nolostumiseen ei ole. Erektiokyky on hyvin herkkä erilaisille stressitekijöille ja siksi esimerkiksi mainitsemissasi jännittävissä tilanteissa erektio voi tahdosta riippumatta hieman laskea. Joskus tilanteesta saattaa syntyä myös ikävä kierre, jossa uuden erektion aikana pelkää erektion laskevan kuten aiemmalla kerralla. Kyseinen pelko ja stressi taas voivat vaikeuttaa erektion ylläpitämistä ja näin kierre jatkuu edelleen.
Ehkäpä tärkeintä olisi jutella ensin tyttöystäväsi kanssa tuntemuksistanne ja toiveistanne. Jännityksen tunne on varmasti molemminpuolinen ja siksi voisitte yhdessä keksiä juuri teille sopivan keinon tuottaa ja saada nautintoa. Seksuaalista nautintoa on mahdollista saada muutenkin kuin yhdynnässä, joten vain mielikuvitus on rajana. Kerroit, että runkatessa erektio pysyy yllä. Tällaisissa tilanteissa olisi ehkäpä helpompi harjoitella yhdessä myös kondomin laittamista, ilman, että ajatuksena olisi siirtyä yhdyntään. Tilannetta helpottaa rauhallinen ja rento asenne. Vaikka erektio laskisikin, voi pitää pienen tauon tai jatkaa toisenlaisia hyväilyjä ja luottaa siihen, että hetken päästä erektio saattaa syntyä uudestaan.
Jos sinusta tuntuu, että kehosi edelleen huolettaa sinua, voit halutessasi olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Kuvaamasi asia voi aiheuttaa erilaisia tunnetiloja, joista on sallittua jutella myös esimerkiksi neuvontapuhelimessamme. Meille voi puhua luottamuksellisesti ja neuvontapuhelimen kautta tilannetta voidaan käsitellä syvemmin. Toivottavasti jännitys kaikkoaa ja löydätte yhdessä miellyttävän tavan toteuttaa seksuaalisuuttanne.
Neuvonnan tiimi