Moi. Olen 17-vuotias nuorimies ja huomasin eilen tutkiessani kiveksiä pienen...
Moi. Olen 17-vuotias nuorimies ja huomasin eilen tutkiessani kiveksiä pienen patin oikeassa kiveksessäni? Se on aika huomaamaton. Siihen ei satu tai mitään oireita ei ole niin onko minulla kivessyöpä? Vai mikä se voi olla? Tarviiko minun pelätä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet terveyttäsi. Näin netin kautta on valitettavasti vaikeaa sanoa tarkasti, mikä on tilanteesi taustalla. Yleisesti ottaen sukuelinten iholle voi syntyä erilaisia näppyjä, patteja tai molluskoja. Ne ovat monesti vaarattomia ja kyse on lähinnä kosmeettisesta haitasta. Joskus kyse voi olla myös seksitaudista, mutta et maininnut mitään tähän viittavaa, joten voit oletettavasti sulkea tämän vaihtoehdon pois.
Myös kivesten ihon alle voi syntyä patti. Kiveksiin saattaa joskus kertyä esimerkiksi pieniä ja oireettomia nestekertymiä tai rakkuloita. Nämä muutokset ovat usein hyvälaatuisia, mutta tilanteen voi sanoa varmaksi vain lääkäri.
On ymmärrettävää, että patin löytyminen voi aiheuttaa pelon syövästä, mutta usein pelko on turha. Jotta saisit varmuuden tilanteesi suhteen, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen. Olipa kyse mistä tahansa, on asiaan saatavilla erilaisia hoitomuotoja, joten voit sen suhteen olla aivan rauhassa. Jos tilanteen selvittäminen jännittää, kannattaa jutella asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Halutessasi voit ottaa tämän henkilön myös tueksesi lääkäriin. Miestalon sivuille on koottu vielä tietoa kivespussin pattiongelmista. Hyvää vointia sinulle.
Neuvonnan tiimi