Moi! Olen tällä hetkellä sinkku, mutta minulla on takana yksi...
Moi! Olen tällä hetkellä sinkku, mutta minulla on takana yksi pitkä parisuhde ja toinen lyhyempi suhde. Nykyään vain deittailen. Asia mikä minua kuitenkin vaivaa paljon on ahdistuminen kumppanieni aiemmasta seksihistoriasta. Tätä on ollut sekä suhteessa ollessa että lyhyemmissä tapailusuhteissa. Saatan ahdistua todella paljon kuullessani tai edes ajatellessani kumppanini aiempaa seksihistoriaa. Mistä tämä voi johtua ja miten voisin asiaa työstää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet kiinnostunut selvittämään omien tuntemuksiesi taustasyitä. Kuvailemasi asiat ovat tuttuja muillekin, eli et ole ainoa tilanteessasi.
Eri ihmisillä on oma yksilöllinen seksuaalihistoriansa. Etenkin suhteen alussa toisen menneisyys voi vaivata itseä enemmän, sillä taustalla voi olla esimerkiksi epävarmuus omasta asemasta suhteen sisällä. Toisen silmissä kun haluaisi olla kaikkein parhain ja ainoa, jonka kumppani huomaa. Ikävien tunteiden taustalla voivat olla myös omaan itsetuntoon liittyvät tekijät tai pelko vertailusta tai kumppanin menettämisestä.
Millaisena muuten koet seksuaalisuuteen tai parisuhteeseen liittyvät teemat elämässäsi? Pystytkö kertomaan ahdistuksesta kumppanille? On sallittua tuntea erilaisia tunteita. Omista ajatuksistaan ja tunteistaan olisi vaikeina hetkinä hyvä jutella potentiaalisen kumppanin kanssa, jotta asiaa tarvitse pyöritellä yksin omassa mielessä.
Voit halutessasi tutustua Mielenterveystalon ahdistuksen omahoito-ohjelmaan. Ahdistusta on myös mahdollista työstää esimerkiksi seksuaalineuvojan vastaanotolla. Yhteystiedot vastaanotolle löydät täältä. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkoa, joten ole rohkeasti meihin uudestaan yhteydessä, mikäli kaipaat lisää tukea ja neuvoja tilanteessasi.
Neuvonnan tiimi