Moi oon 12v poika ja mul on kiusalline ongelma. Mul...
Moi oon 12v poika ja mul on kiusalline ongelma. Mul seisoo iha sairaa usein tunneilla koulus ja välillä pukkarissaki tyylii liikas tai sillee… onks tää ny iha normaalii? ja oisko jotai vinkkei miten vois saada ne stondikset pois niiku sillee huonoilt hetkilt

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Stondis on hyvin luonnollinen asia ja kehon tapa kertoa, että kaikki toimii, kuten pitääkin. Erektio voi tulla monestakin syystä, myös silloin, kun ei ajattele edes kiihottavia asioita. Tämä on siis hyvin tavallista ja ei mitenkään poikkeavaa.
On ymmärrettävää, että erektiot voivat tuntua ns. väärissä tilanteissa kiusallisilta. Usko pois, moni muukin kokee kanssasi tälläkin hetkellä kiusallisia tilanteita, mutta pyrkii parhaansa mukaan piilottamaan erektionsa. Joskus erektio voi syntyä peniksen hankautumisesta esimerkiksi kangasta vasten, joten voit miettiä, voisiko väljemmistä vaatteista olla apua. Erektion voi myös yrittää piilottaa sitomalla paidan vyötäisille ja jättämällä hihat roikkumaan mahdollisimman pitkälle. Jotkut ovat saaneet apua myös asennon vaihtamisesta tai liikkeelle lähtemisestä. Koska erektion aikana saattaa tulla erilaisia ajatuksia mieleen, voi mieltä yrittää huijata keskittymällä muihin asioihin, kuten miettimällä tietoisesti jotakin matemaattista pulmaa tai vaikkapa laulunpätkää ja sen sanoja. Mitään yhtä varmaa tapaa ei ole, sillä ihmisiä ja kehoja on erilaisia. Siksi oikeastaan vain mielikuvitus on rajana ja lisävinkkejä varmasti saattaisi saada myös saman kokeneilta.
Vaikka tilanteet voivat aiheuttaa päänvaivaa, ei asiasta tarvitse nolostua tai antaa tilanteelle liikaa painoarvoa. Erektioita voi tulla, mutta ne saattavat mennä yhtä nopeasti pois kuin tulivatkin. Myös iän myötä asia tasapainottuu ja rauhoittuu. Jos asia vaivaa sinua, kannattaa aina puhua jollekin aikuiselle, sillä tällaiset asiat ovat tuttuja monelle. Myös neuvontapuhelimeemme saa soittaa, jos asia painaa. Tsemppiä jatkoon.
Maija Nieminen