Moi oon 13v tyty ja harrastin eilen seksii ekan kerran...
Moi oon 13v tyty ja harrastin eilen seksii ekan kerran ja kokemus oli tosi hyvä 🙂 kysymys oli et kuinka nuoret voi käyttää e-pillereitä? Voiko esim mun ikänen? Käytettii sen pojan kaa kyl kortsuu et ei sillee oo hätää mut haluisin tietää.Mul on siis menkatkin alkanu vast joku 3kk sitte

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kiva kuulla, että ensimmäinen seksikokemuksesi oli tosi hyvä. Hieno juttu, että mietit myös ehkäisyä kokonaisvaltaisesti.
E-pillereiden aloittamiselle ei ole yksiselitteistä alaikärajaa, koska ihmiset kehittyvät varsin omaan tahtiinsa. E-pillereitä myös syödään erilaisiin käyttötarkoituksiin, ehkäisyn ohella esimerkiksi helpottamaan vaikeita kuukautisia. 13 vuoden ikä ei siis ole este e-pillereiden aloittamiselle.
Jos mietit e-pillereiden aloittamista niin sinun olisi hyvä hakeutua terveydenhoitajan juttusille. E-pillereitä aloitettaessa kartoitetaan terveydentilaa ja elämäntilannetta ja mietitään yhdessä, että millainen ehkäisy sopisi parhaiten. E-pillereitäkin on olemassa erilaisia ja löydät aiheesta lisätietoa esimerkiksi täältä.
Ehkä jo tämän tiedätkin, mutta muistutan vielä varmuuden vuoksi, että e-pillerit eivät suojaa seksitaudeilta. Kondomin käyttö on siis e-pillereitä käytettäessäkin tarpeellista jos seksiin osallistuvilla henkilöillä on ollut suojaamatonta seksiä, josta tartunnan on voinut saada.
Jos jokin vielä mietityttää niin laittele vaikka uusi kysymys ja mietitään yhdessä lisää. Myös puhelinneuvontamme palvelee näissä asioissa. Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman