Moi! Oon ite 15v poika ja mun tyttöystävä on 20v....
Moi! Oon ite 15v poika ja mun tyttöystävä on 20v. Ollaan ny jonku aikaa oltu yhessä ja mä haluisin seksii jo senkaa mut se on sanonu ettei tee mitää seksuaalist munkaa ennen ku täytän 16 nii pitääkö meidän oikeest odottaa se melkei vuosi??

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tyttöystäväsi ilmeisesti viittaa puheissaan laissa määriteltyyn suojaikärajaan, jonka mukaan täysi-ikäinen ei saa harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa ilman, että syyllistyy seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Lain tarkoitus on suojata nuorta seksuaaliselta kaltoinkohtelulta, joten vastuu on aina aikuisella tällaisissa tilanteissa. Laissa on kuitenkin poikkeus siinä, että seksiä ei pidetä rikollisena, mikäli henkilöiden iässä tai fyysisessä ja psyykkisessä kypsymisessä ei ole suurta eroa. Voisi siis kuvitella, että jos olette molemmat fyysisesti ja psyykkisesti samantasoisesti kehittyneet ja seksi tapahtuu molempien vapaasta tahdosta, ei seksiä pidetä lain mukaan rikollisena.
Teidän ei ole siis pakko odottaa vuotta, mutta mikään kiirekään seksin harrastamiseen ei ole, mikäli toisesta tuntuu siltä, että seksi ei ole ajankohtaista vielä tässä vaiheessa. Jos tyttöystäväsi ei halua tehdä mitään seksiin viittaavaa toistaiseksi kanssasi, on hyvä kunnioittaa toisen tahtoa, vaikka se saattaakin harmittaa. Omista ja toisen toiveista on hyvä keskustella avoimesti ja miettiä, mikä tahti kummallekin sopisi ja yrittää löytää jokin molempia miellyttävä ratkaisu. Jos tuntuu siltä, että asia kaihertaa itseä tai välejänne, voi neuvontapuhelimeemme aina soittaa, autamme mielellämme vielä tarkemmin uudestaan.
Maija Nieminen