Moi! Oon syöny yaz-pillereitä noin vähän päälle vuoden. Nyt on...
Moi! Oon syöny yaz-pillereitä noin vähän päälle vuoden. Nyt on alkanut menkkamainen vuoto, jota on jatkunut 4 päivää. Maha on kipeä samalla tavalla kuin menkkojen aikana. En ole unohtanut ottaa pillereitä, en ole vaihtanut uuteen merkkiin, ei voi olla sukupuolitauti, enkä ole siirtänyt pillereiden ottamis aikaa. Olen yrittänyt etsiä netistä apua, mutta eri nettisivuilla sanotaan eri asioita. En siis tiedä pitäisikö ottaa heti yhteyttä lääkäriin vai seurailla tilannetta nyt hetken aikaa.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Yaz on matalahormoninen ehkäisypilleri, jonka pakkausseloste löytyy täältä. Matalahormonisten pillereiden kohdalla saattaa toisinaan esiintyä väli- tai tiputteluvuotoa etenkin tilanteissa, joissa pillereitä syödään useampi liuska peräkkäin niin, että kuukautisia ei tule välissä. Vuotokontrollin pettäminen ei sinänsä ole vaarallista, mutta jos se hankaloittaa arkea ja on toistuvaa, voi olla aiheellista pohtia jonkin toisen ehkäisyvalmisteen kokeilemista.
Yaz-pillereiden pakkausselosteessa kehotetaan ottamaan yhteyttä lääkäriin, mikäli väli- tai tiputteluvuoto ilmenee yllättäen pillereiden pidemmän käytön jälkeen. Kehotus johtuu siitä, että vaikka tämä ei yleisintä olekaan, joskus yllättävän vuodon taustalla on hoitoa vaativa tilanne, esimerkiksi tulehdus.
Jos yleisvointisi on hyvä ja tilanne on tätä vastausta lukiessasi jo tasaantunut, voit seurailla tilannetta rauhassa seuraavankin kuukautiskierron ajan. Jos asia on edelleen akuutti, aiheuttaa kovasti huolta, vuoto runsastuu, esiintyy kovia kipuja tai huomaat yleisen vointisi heikkenevän, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä paikkaan, josta pillerit on sinulle alkujaan määrätty. Jos sinulla ei enää ole tämän paikan yhteystietoja, voit aina soittaa omalle terveysasemallesi.
Neuvonnan tiimi