Moikka! Olen käyttänyt yaz-merkkisiä e pillereitä nyt parisen vuotta. Söin...
Moikka! Olen käyttänyt yaz-merkkisiä e pillereitä nyt parisen vuotta. Söin kaksi laattaa putkeen ja välivuoto on kestänyt jo 7 päivää eikä loppua näy. Yhden laatan jälkeen vuoto on normaalisti kestänyt 5-6 päivää. Olen ennenkin syönyt pari laattaa putkeen, mutta en ole huomannut välivuodon pitkittymistä. Vuoto alkoi myös normaalia niukempana. Mistäköhän voisi olla kyse?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että tarkkailet terveyttäsi. Matalahormonisten ehkäisypillereiden kohdalla voi esiintyä väli- tai tiputteluvuotoa, varsinkin tilanteissa, joissa pillereitä syödään useampi liuska peräkkäin. Toisinaan pillerin niin kutsuttu vuotokontrolli ei riitä pitämään kohdun limakalvoa kasassa useamman kuukauden ajan. Seurauksena voi syntyä joko välivuotoa tai ennen taukoviikkoa suunnitellut kuukautiset. Tämä ei ole vaarallista, mutta asia voi aiheuttaa kummastusta ja turhautumista.
Jos tilanteesi on jo tasaantunut, voit seurailla asiaa rauhassa seuraavankin kuukautiskierron ajan. Mikäli vuoto jatkuu edelleen, vuoto on runsastunut, sinulla on kipuja tai olotilasi heikkenee, on varminta olla yhteydessä lääkäriin. Luultavasti mitään syytä huoleen ei ole, mutta taustalta voidaan sulkea pois esimerkiksi tulehduksen mahdollisuus. Lisäksi lääkärin tai gynekologin kanssa on mahdollista keskustella siitä, tarvitseeko ehkäisyvalmiste vaihtaa johonkin toiseen, sinulle soveltuvampaan tuotteeseen.
Neuvonnan tiimi