Moikka! Oon transsukupuolinen tyttö ja mulla on yks iso ongelma....
Moikka! Oon transsukupuolinen tyttö ja mulla on yks iso ongelma. Oon siis seksuaalisesti kiintynyt poikiin, mutta lähes joka ikinen kerta kun joku poika kiinnostuu musta niin se jotenki aattelee ittensä ”homona” tai ”biseksuaalina” koska tykkää tytöstä jolla on pojan sukuelin. Miten voisin sanoo niille et ne ei oo yhtää vähempää heteroja koska oon tyttö?
Ja toinen kysymys liittyy hormonihoitoon! Vaikuttaako geenit rintojen kasvuun myöskin HRT-hoidossa vai vaan cis-tytyöillä? Kiitos!

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Se että meillä on nykyisin paljon sanoja erilaisille tavoille määritellä ja elää sukupuolta ja seksuaalisuutta, on monelle helpottava asia. Määritelmät eivät kuitenkaan aina tavoita yksilöllisen kokemuksen rikkautta ja asian kääntöpuolena voikin olla paine siitä, että itsensä tulisi määrittää tietyllä tavalla tai tietyillä sanoilla.
Jokaisella on siis oikeus määritellä sukupuolensa ja seksuaalisuutensa tai yhtä lailla olla määrittelemättä. Määritelmät eivät kuitenkaan ole aina yksiselitteisiä ja suhteessa hämmennystä voi aiheuttaa myös se, jos kumppaneilla on erilainen käsitys määritelmistä tai ylipäätään määrittelyn tarpeesta.
Avoin keskustelu on paras tapa luoda yhteisymmärrystä siitä, mitä erilaiset sukupuolta ja seksuaalisuutta kuvaavat määritelmät merkitsevät itselle ja kumppanille. Keskustelun virittäjänä voi käyttää vaikkapa meidän artikkeliamme, jonka löydät täältä tai jotakin muuta sopivaa aineistoa aiheesta. Millaiset sanat auttavat teitä ja lisäävät ymmärrystä? Onko käytössänne sanoja, jotka hankaloittavat kohtaamista ja toisen ymmärtämistä? Tärkeää on kokemus siitä, että tulee toisen taholta nähdyksi ja kunnioitetuksi omana itsenään. Millaisilla konkreettisilla teoilla ja sanoilla tätä kokemusta voi vahvistaa?
Koska jokaisen keho on anatomialtaan ja fysiologialtaan yksilöllinen, hormonihoidon seurauksena tapahtuva rintojen kasvu on niin ikään yksilöllistä. Valtaosalle rinnat kehittyvät noin puolentoista vuoden kuluessa hormonihoidon aloittamisesta. Yleisesti ottaen perintötekijöillä on rooli kaikessa kasvussa, mutta geenien ja HRT:n nimenomaisesta suhteesta emme valitettavasti osaa antaa tarkempaa lisätietoa.
Jos sinusta tuntuu siltä, että haluaisit jatkaa juttelua kanssamme niin olet lämpimästi tervetullut neuvontavastaanotollemme tai puhelinneuvontaamme. Meille voi hakeutua sekä yksin että kumppanin tai kumppaneiden kanssa.
Kaikkea hyvää sinulle!
Neuvonnan tiimi