Moikka! Tämä ei ehkä ole ihan oikeapaikka kysyä, mutta asiani...
Moikka! Tämä ei ehkä ole ihan oikeapaikka kysyä, mutta asiani koskee ehkäisyä. Minulla on käytössäni ehkäisyrengas. Harrastin seksiä jonka jälkeen muisitn että renkaan poisoton ajankohta oli samana iltana noin tunnin päästä. Onko raskaus mahollinen? Minulle on muutenkin jäänyt epäselväksi tuo renkaan taukoviikon aikainen ehkäisyteho vähän hämäränpeittoon. Säilyykö ehkäisyteho vai laskeeko se taukoviikolla kokonaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että uskalsit lähteä etsimään täältä tietoa sinua mietityttäneeseen kysymykseen. Ehkäisyrengas vapauttaa elimistöön tasaisesti hormoneja ja yhtä rengasta käytetään keskeytyksettä kolme viikkoa. Renkaasta vapautuvat hormonit estävät munasolun irtoamisen munasarjasta. Mikäli munasolu ei irtoa munasarjasta, ei nainen myöskään voi tulla raskaaksi. Mikäli ehkäisyrengasta on käytetty oikein, pitäisi ehkäisytehon säilyä myös taukoviikon aikana. Ehkäisyteho saattaa heikentyä lähinnä silloin, kun rengas on ollut emättimestä pois yli kolme tuntia etenkin ensimmäisen tai toisen käyttöviikon aikana.
Vaikuttaa siltä, että olet ollut täsmällinen ehkäisyrenkaan käytön suhteen ja voit siis olla huoletta, sillä on epätodennäköistä, että olisit tullut kuvaamassasi tilanteessa raskaaksi. Ehkäisyrenkaan kanssa on sallittua käyttää miesten kondomia, joten jos raskaaksi tuleminen vielä pelottaa tai haluaa välttyä mahdollisilta seksitaudeilta, voit tarvittaessa käyttää lisäksi myös kondomia yhdynnän aikana. Lisätietoa ehkäisyrenkaasta löydät täältä. Mikäli sinulle herää vielä kysymyksiä ehkäisyyn tai raskauteen liittyen, tai aihepiiri muutoin huolettaa, kannattaa aina kääntyä terveydenhoitajan puoleen.
Neuvonnan tiimi