Moi!Oon murrosiästä asti nähnyt välillä unta, jossa harrastan seksiä yhden...
Moi!
Oon murrosiästä asti nähnyt välillä unta, jossa harrastan seksiä yhden pojan kanssa jonka kanssa olin samalla luokalla ala-asteella vuoden. Silloin lähes kaikki pojat kiusasivat mua ja ainoastaan hän oli inhimillinen ja oikeastaan kiva. Emme ole nähneet ala-asteen jälkeen. En kuitenkaan tajua että miten tämä on mahdollista tai mikä idea näissä unissa on? Mutta näitä näkee silloin tällöin ja varsin monta vuotta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Unissa voi esiintyä hyvin erilaisia ihmisiä, joita olemme kohdanneet elämämme aikana. Henkilön ei tarvitse enää olla läsnä elämässämme, sillä uniin voivat tulla ketkä vain aiemmin tapaamamme ihmiset. Unien syitä on pyritty selvittämään, mutta täysin varmasti ei tiedetä, onko unilla mitään tehtävää. Erään teorian mukaan unien näkeminen toimii eräänlaisena harjoitusalustana; unien avulla on mahdollista harjoitella tai ratkaista sosiaalisia, vaikeita tai jopa uhkaavia tilanteita turvallisella tavalla. Monesti unien logiikka eroaa valvemaailmasta ja unien tapahtumat ovat hyväksyttäviä, sillä kriittiseen ajatteluun keskittyvä aivoalue on unessa.
Joskus seksiunet voivat hämmentää, mutta unien maailmaa ei tarvitse hävetä tai oudoksua, sillä uniin ei oikein pysty itse vaikuttamaan. Aina unille ei löydy syytä, mutta ehkäpä muisto hänestä lämmittää mieltäsi vuosienkin jälkeen ja ajoittain alitajuntasi tuo hänet vieraaksi myös uniisi. Uneksiminen toisesta saattaa loppua, jos on saanut jonkin mielessään käsitellyn asian päätepisteeseensä. Joillekin auttaa yhteydenotto unissa esiintyvään henkilöön, mutta on hyväksyttävää päätyä siihenkin, ettei tee asialle mitään.
Jos uniin liittyvät asiat painavat sinua, saat aina soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa juttelemme kanssasi mielellämme lisää. Erilaisiin uniin ja unien syihin liittyen voit saada lisätietoa esimerkiksi asiaan perehtyneiltä psykoterapeuteilta.
Maija Nieminen