Moi,pitääkö olla vihainen tai mustis jos mies katsoo pidempään kaunista...
Moi,pitääkö olla vihainen tai mustis jos mies katsoo pidempään kaunista naista kun kävelemme jossakin,tai kun katsomme telkkaria ja jos elokuvassa seksikäs tai alaston nainen niin katselee vaan tiukasti vaikka istun vieressä.vaikka harva mies kai katsettaan kääntää pois jos telkassa alaston nainen.ja katsoohan moni pari ihan pornoa yhdessä eikä naiset ole vihaisia oman miehen kyttää misestä.taidan olla liian tiukkapipo ja mustis??ainakin naispuoliset ystäväni jopa sanovat niin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin inhimillistä tuntea mustasukkaisuutta puolisostaan. Mustasukkaisuuden tunne kielii usein siitä, että toinen on tärkeä itselle. Mustasukkaisuutta saattaa kokea parisuhteessa silloin, kun kokee suhteensa olevan uhattuna. Kokiessaan mustasukkaisuutta tai vihaisuutta olisi tärkeää miettiä, onko koettu uhka todellinen vai kuviteltu.
Toisen ihmisen katseita tai ajatuksia ei voi hallita ja myös parisuhteessa ollessaan henkilöllä on oikeus katsoa muita ihmisiä, televisiota tai elokuvia. Joskus mieli voi lähteä ikään kuin laukkaamaan ja tekemään tulkintoja tietynlaisista tilanteista. Tulkinnat ovat ajatuksia, jotka eivät välttämättä ole tosiasioita.
On hyvä osata erottaa mielen tekemät tulkinnat ja havainnot sekä itsessä heräävät tunteet ja tarpeet. Kun kuvaamiasi tunteita ilmenee, voit pysähtyä miettimään, mikä saa nämä tunteet nousemaan esiin ja mitä niiden alla on. Joskus vihan alla voi olla pelkoa, mustasukkaisuuden alla kateutta tai häpeää.
Itseltään voi myös kysyä, minkälaisia tarpeita on. Kaipaisitko sinä puolisoltasi enemmän huomiota, lämpöä tai turvaa näissä hetkissä? Tämän tietoisuuden pohjalta on luultavasti hedelmällisempää lähteä keskusteluun yhdessä kumppanin kanssa, ilman että tarvitsee ottaa ns. tiukkapipoista asennetta.
Mustasukkaisuus on sallittu tunne siinä missä muutkin tunteet. Omista tunteistaan ja tarpeistaan olisi hyvä jutella toisen kanssa ja samalla pyrkiä miettimään, millaiset asiat voisivat tukea molempien hyvinvointia suhteessa.
Sinua voisi hyödyttää mustasukkaisuuden omahoito-ohjelma, jonka löydät täältä. Myös kumppanin voi ottaa mukaan tutkimaan materiaaleja. Lisäksi meidän muista neuvontapalveluistamme voisi olla apua sinulle/teille.
Neuvonnan tiimi