Moniko ihminen harrastaa seksiä ilman kortsua, kun on e-pillerit käytössä?
Moi,
Kysyisin vain kun moni ihminen harrastaa seksiä ilman kortsua, kun on mm. e pillerit käytössä. Kuinka paljon se nostaa riskiä tulla raskaaksi ilman kortsua vaikka pillerit käytössä? Kun omalla kohdallani olisi mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu kumppanin kanssa ilman.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. E-pillerin ehkäisyteho on oikein käytettynä 99 prosenttia. E-pilleri on turvallinen ehkäisymuoto ja pillerien kanssa ei ole pakko käyttää kondomia. Kun noudattaa lääkärin ja pillerimerkin pakkausselosteen ohjeita, ei syytä huoleen pitäisi olla ja raskauden mahdollisuus on erittäin pieni.
On täysin yksilöllistä, kuinka moni harrastaa seksiä sekä e-pillerin että kondomin kanssa säännöllisesti. Valtaosa todennäköisesti kokee pillerin olevan luotettava ehkäisymuoto ja jättää siksi kondomin käytön pois. Kondomin käyttämistä ei ole kuitenkaan kielletty, jos se tuntuu molemmista rauhoittavalta ja sopivalta vaihtoehdolta.
Mikäli sinulla on e-pillerit käytössä, voi kondomin käytön pois jättämisestä jutella kumppaninsa kanssa. Kondomia suositellaan käytettäväksi joissakin erityisissä tilanteissa, kuten silloin, jos on unohtanut ottaa pillerin tai jos on olemassa seksitaudin tarttumisen vaara. Muutoin kondomia ei ole pakko käyttää, mikäli tilanne on molemmille OK.
Ehkäistehosta ja ehkäisyyn liittyvistä mahdollisista huolista tai peloista saa aina jutella esimerkiksi e-pillerit määränneen lääkärin kanssa. Lääkäri pystyy antamaan sinulle vielä yksilöllisempää tietoa kehostasi ja terveydestäsi sekä tukemaan erilaisissa mietinnöissä. Mitään huolta ei kuitenkaan pitäisi olla, jos pillerit ottaa ohjeiden mukaan. Lisätietoa ehkäisystä saat täältä.
Neuvonnan tiimi