Mua kiihottaa naapurin seksi äänet. Runkkaan ja kuuntelen. Mutta tämä...
Mua kiihottaa naapurin seksi äänet. Runkkaan ja kuuntelen. Mutta tämä jotenki häiritsee minua, äänet ei sinänsä häiritse eikä ole pakkomielle, äänet kuuluu harvoin. Miten voisin lopettaa ja olla kuulemasta. Pornossa kiihottaa lisäksi et saan katsella kun ihmiset harrastavat seksiä. Siksi ne äänetkin kiihottaa, saan ns olla mukana korvilla. Tunnen välillä itseni tosi pervoksi. Mut enpä kai ole ainut 🤔 mut en haluis enää runkata naapurin äänille koska se häiritsee. Pornon katselu ei häiritse.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiset kiihottuvat eri asioista ja on luonnollista, että kiihottuu kuullessaan seksiin liittyviä ääniä. Tässä ei ole mitään pahaa, kyseessä on täysin luonnollinen reaktio, joka on tuttu myös muille ihmisille. Porno taas tarjoaa äänten lisäksi visuaalista materiaalia, joten on ymmärrettävää ja tavallista, että aktin katseleminenkin kiihottaa.
Asuntoon kuuluville seksiäänille ei oikeastaan voi mitään, sillä kyseessä ovat tavalliset, elämiseen kuuluvat äänet. Jos tilanne häiritsee kovin, voi lähestyä kirjallisesti/kasvotusten naapuria ja kertoa, että äänet kuuluvat asuntoosi asti. Myös isännöitsijään voi olla yhteydessä, jos tilanteen ottaminen itse esille tuntuu vaivaannuttavalta. Mikäli tuntuu, ettei kehtaa ottaa asiaa ollenkaan esille, voisivat esimerkiksi korvatulpat auttaa kyseisen tilanteen alkaessa. Myös musiikin/videon kuunteleminen kuulokkeilla voi vaimentaa ääniä ja välttää kiihottumisen, mikäli näin toivoo tapahtuvan.
Vaikka kuvaamasi tilanne saattaa kiihottaa, voi kuunteleminen tai runkkaaminen tuntua myös jollakin tavalla luvattomalta. Erilaiset tunteet voivat kuvastaa omaa moraalia ja oikeuskäsitystä esimerkiksi siitä, mitä on sallittua kuulla toisen yksityiselämään liittyen ja onko siitä sallittua ”hyötyä” itse. Monesti luvattomat asiat saattavat myös kiihottaa enemmän. Ei ole silti syytä tuntea huonoa omaatuntoa, mikäli tulisikin runkanneeksi seksiäänille.
Jos tuntuu, että tilanne ja toimintasi edelleen vaivaa sinua, voit olla yhteydessä neuvontapuhelimeen, jossa asiaa voidaan käsitellä syvemmin. Autamme sinua mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi