Muisto lapsuuden lääkärileikeistä aiheuttaa ahdistusta ja painajaisia
Minulla on ahdistava muisto nuoruuden ns. lääkärileikistä. Olin itse 13-14v. ja vahdin siskoani joka on 11v. nuorempi. Sain idean leikistä jossa hän kuunteli stetoskoopilla rintaani ja muistan vetäneeni paidan alas niin että nänni näkyi, koska halusin tuntea miltä kosketus nännissä tuntuu. En muista tarkkaan miksi. Pelkään ja olen ahdistunut tästä ja itkenyt paljon. Nään myös painajaisia joissa joudun vankilaan. Olen 27v. ja sisko pian 16. Olen puhunut äidilleni, mutta se ei ole helpottanut.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuden kehitysvaiheisiin voi joillakin kuulua lääkärileikkien leikkiminen. Ikävää kuulla, että lapsuuden lääkärileikit tai muut seksuaaliset leikit aiheuttavat ahdistusta ja painajaisia. On paljon muitakin, jotka kokevat katumusta tai syyllisyyttä lapsena leikityistä lääkärileikeistä.
Lapsena ja nuorena kiinnostus kehoa ja sen toimintoja kohtaan on uteliasta ja välitöntä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että lääkärileikit leikitään aina niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka ihminen silloin omaa. Leikki tapahtuu lapsen näkökulmasta käsin, ei aikuisen. Leikittyjen leikkien ei tarvitse määrittää sinua. Mikäli lääkärileikki leikittiin yhteisymmärryksessä eikä mennyt kuvattua tilannetta pidemmälle, voit olla rauhassa asiasi suhteen.
Hienoa, että olet pystynyt puhumaan tunteistasi äidillesi. Ahdistavista tunteista kannattaakin puhua jollekin luotettavalle ihmiselle. Onko tapahtunut vaivannut sinua kaikki nämä vuodet vai onko muisto tullut nyt pintaan? Onko jokin muuttunut elämässäsi, jos muisto on alkanut nyt ahdistaa? Tunnetko ahdistusta muista asioista elämässäsi vai vaivaako ainoastaan tämä asia mieltäsi? Ahdistuksen kanssa on hankalaa elää. Ahdistuksen tullessa voit hengitellä syvään ja esimerkiksi silitellä kättäsi rauhoittavasti tai kokeilla hyvinvointia tukevia harjoituksia. Tee sellaisia asioita, jotka helpottavat omaa oloasi ja rauhoittavat mieltäsi. Halutessasi voit myös tutustua Mielenterveystalon ahdistuksen omahoito-ohjelmaan.
Ilmeisesti siskosi ei muista tilannetta tai tapahtunut ei vaivaa häntä. Ikävät tunteet saattavat silti kuormittaa ja vaikuttaa omaan elämänlaatuun. Voit antaa itsellesi anteeksi. Anteeksi antamisessa saattaa helpottaa itsemyötätuntoinen asenne. Sinua voisi auttaa myös keskusteleminen lääkärin tai psykologin kanssa. Voit ottaa esiin ahdistukseen ja painajaisiin liittyvät asiat. Tilanteessa ei ole mitään hävettävää, joten asiasta kannattaa puhua avoimesti. Myös seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin avusta voisi olla sinulle hyötyä. Menneisyyttään ei voi muuttaa, mutta tapahtuneen kanssa voi oppia elämään. Olemme täällä sinua varten, joten olethan rohkeasti yhteydessä uudestaan. Yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi