Mun kuukautiset on myöhässä 3 päivää, mutta rinnat on silti...
Mun kuukautiset on myöhässä 3 päivää, mutta rinnat on silti arat ja vähän isommat (kuin yleensäkin menkkojen aikana) mutta nyt on kauhea paniikki että olenko raskaana. Emme ole harrastaneet koskaan yhdyntää mutta joskus siemennestettä on joutunut mun shortseille. Mitä tehdä t. Paniikissa oleva 15v tyttö

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei ole mitään hätää, siemennesteestä shortseilla ei voi tulla raskaaksi. Raskaaksi voi tulla silloin, kun siemennestettä päätyy emättimen paljaalle limakalvolle. Luultavasti kyseessä on jokin pidempi kuukautiskierto ja stressi itsessään saattaa jo pitkittää kuukautisten alkamista. Todennäköisesti oireesi liittyvät siis kuukautisten alkamiseen.
On hyvä juttu, että tunnet kehosi ja tarkkailet sen eri olotiloja. Mikäli olisitte olleet ihan yhdynnässä ilman ehkäisyä, olisi tällaisessa tilanteessa hyvä tehdä heti raskaustesti. Mutta tällä kertaa testille ei siis pitäisi olla tarvetta. Jos raskaus vielä joskus toiste huolettaa tai oireet eivät jostain nyt laannukaan, kannattaa kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Toivottavasti et ole enää paniikissa ja odottamasi kuukautisetkin alkaisivat.
Maija Nieminen