Munan seisominen monta kertaa päivässä
Onko normaalia ku mulla käytännössä muna seisoo suurimman osan päivästä vaik en ees ajattele mitään kiihottavaa ainut miten sen tietysti saan loppumaan on käteen vetäminen mut erektio palaa laukeemisen jälkeen melkein heti takas siks joudunkin runkata 6-8kertaa päivässä sitäkään en sitten tiiä et onkohan runkkaamisen määrä vähän liikaa ku joskus muna on aika hellänä mut on käytännössä siltikin pakko sitä tehdä että saan välillä ees erektion pois mut en tiiä Juu et pitääkö täs huolestua vaiko ei

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erektio ei aina synny minkään kiihottavan ajatuksen tuloksena. Kyseessä voi olla myös kehon spontaani reaktio. Esimerkiksi kuuma tai kylmä ilma, munan hankautuminen jotain vasten tai tunnetilan vaihtuminen, kuten pelästyminen, saattaa saada aikaan munan seisomisen. Kehojen toiminnoissa on kuitenkin eroja ihmisten välillä. Usein teini-ikäisillä tai nuorilla ihmisillä ilmenee helpommin ja useammin erektioita. Tilanne tasaantuu monesti iän myötä eikä asiasta tarvitse olla huolissaan. Myös elämäntilanne saattaa vaikuttaa erektiokykyyn. Erektio voi tuntua epämiellyttävältä tai nololta väärässä paikassa ilmaantuessaan. Tilannetta ei tarvitse kuitenkaan hävetä, vahingossa ilmaantuvia erektioita voi tapahtua kenelle vain.
On tavallista, että muna saattaa olla hellänä useamman runkkauskerran jälkeen. Tällöin on hyvä kuunnella kehoaan ja pitää pientä taukoa. Erektiolle ei ole pakko tehdä mitään, se laskee kyllä aikanaan. Erektiota saattaa olla mahdollista piilotella esimerkiksi housu- tai bokserivalinnoilla sekä asentoa muuttamalla. Erektion laskemista odotellessa voi pyrkiä suuntaamaan ajatuksensa johonkin muuhun kuin itse erektioon ja seksuaalisiin ajatuksiin. Lisäksi voi kokeilla vaikkapa viileää suihkua, kyykistelyä tai portaissa kävelemistä. Myös mielekäs tekeminen tai jotkin muut itselle sopivat keinot voivat auttaa. Vinkkejä saattaa saada myös kysymällä joltakulta luotettavalta ystävältä.
On yksilöllistä, kuinka paljon henkilö runkkaa päivän aikana. Jotkut eivät runkkaa ollenkaan, toiset saattavat runkata useamman kerran päivässä. Runkkaamisessa ei ole mitään pahaa, kyse on lähinnä siitä, miten ihminen itse kokee kuvaamasi asiat. Jos tilanne aiheuttaa itselle ikäviä tunteita tai vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi työhön, opiskeluun, ihmissuhteisiin tai nukkumiseen, voi runkkaamisesta yrittää pitää taukoa. Aihepiiriä on käsitelty laajemmin tässä artikkelissa.
Onko kuvaamasi tilanne ollut aina murrosiästä näihin vuosiin asti samanlainen? Onko elämässäsi tapahtunut jotakin muutoksia esimerkiksi lääkityksen tms. suhteen? Oletko testannut, mitä tapahtuu, jos et runkkaa? Toisinaan voi käydä niin, että runkkaaminen muuttuu pakonomaiseksi toiminnoksi ja runkkaamisesta katoaa nautinto. Kaikenlaisissa itseä huolestuttavissa tilanteissa voi omaa mieltä helpottaa keskustelu terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Myös seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin apu voi olla hyväksi, mikäli asia haittaa omaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Jos siis tilanteesi edelleen huolestuttaisi sinua, voit olla rohkeasti yhteydessä neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta.
Neuvonnan tiimi