munassa näppylöitä
mun munassa on jotain näppylöitä kiveksissä on samalaisia ja niissä kasvaa karvoja ja penisksen alku päässä ^mustakatotuna^ luvin jostai että voisi olla herpes mutta ei ne ole mitenkään kipeitä tai arkoja

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Peniksen varressa ja kiveksissä on runsaasti talirauhasia ja lisäksi myös karvatuppia, joista ihokarvat kasvavat. Talirauhanen voi tukkeutua, jolloin siihen muodostuu finni ja karvatupetkin voivat ärsyyntyä ja tulehtua. Nämä voivat näkyä iholla erilaisina punoittavina tai valkoisina näppylöinä. Kylmällä ilmalla tai esimerkiksi säikähtäessä iho voi myös nousta ”kananlihalle”, jolloin karvatupet voivat erottua kivesten ohuesta ihosta varsin näkyvästi. Etenkin kivesten alueelle voi muodostua myös täysin vaarattomia ihon alaisia nesterakkuloita, jotka näkyvät ohuessa ihossa näppylöinä tai pieninä patteina.
Erilaisista seksitaudeista ihon alueen näppylöinä tai rakkuloina ilmenevät lähinnä herpes ja kondylooma. Se, että näppylät eivät ole lainkaan kipeitä tai arkoja viittaisi siihen, että ainakaan herpeksestä ei välttämättä ole kyse. Seksitautitartuntaa ei voi kuitenkaan luotettavasti poissulkea vain silmämääräisesti arvioimalla.
Mikäli sinulla on ollut suojaamattomia seksikontakteja, on sinun hyvä hakeutua ilmaisiin seksitautitesteihin. Näihin testeihin saat lähetteen esimerkiksi omalta terveysasemaltasi, kouluterveydenhoitajalta tai opiskelijaterveydenhuollosta. Jos näpyt muuten vaivaavat, vaikuttavat ärtyneiltä tai vaiva pitkittyy, voi olla hyvä joka tapauksessa näyttää niitä varmuuden vuoksi lääkärille.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman