Munuaisen myyminen rahan saamiseksi
Olen päättänyt myydä toisen munuaisen saadakseni rahaa. Minkä verran sillä voisi saada rahaa? Olen varma, että munuaiseni ovat täysin kunnossa, ja toimivat moitteettomasti, vaikka niitä ei ole tutkittukaan. Pitäisi myös tietää, kauanko munuaisen irti päästämiseen menee aikaa, ja tuleeko minulle leikkauksen jälkeen minkä verran toipumisaikaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Valitettavasti Suomessa elinkauppa on kielletty, eikä munuaisen luovuttamisesta makseta luovuttajalle. Luovutuksen katsotaan perustuvan vapaaehtoiseen haluun auttaa toista ihmistä. Luovutukseen liittyvät toimenpiteet ja seuranta ovat ilmaisia luovuttajalle. Jos sinua kiinnostaa elinluovutus vapaaehtoisena, voit jutella asiasta lääkärin kanssa. Lääkäri osaa myös vastata toimenpidettä koskeviin kysymyksiin.
Olisiko sinulla jotain muuta mahdollisuutta saada rahaa? Yksi tienaustapa on kerätä esimerkiksi pulloja, tosin tällä tavoin ei tienaa kovin nopeasti. Onko sinulla mahdollisuus auttaa läheisiäsi tai tuttaviasi joissakin arkisissa puuhissa, joista voisi saada rahaa? Oman paikkakunnan sosiaalisen median sivuilla kannattaa kysellä, olisiko kenelläkään tarvetta työntekijälle. Lisäksi kesätyöhakuja voi pitää silmällä. Jos sinua kiinnostaa, on Nuortenelämä.fi:n sivuille koottu laajemmin tietoa omaan talouteen sekä työhön ja yrittäjyyteen liittyen.
Millainen elämäntilanne sinulla on tällä hetkellä? Jos oma hyvinvointi tai raha-asiat mietityttävät tai aiheuttavat huolta, on hyvä jutella asiasta jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Myös opettaja tai terveydenhoitaja voi auttaa sinua erilaisissa elämäntilanteissa. Lisäksi Nuortennetin kautta saa tukea ja neuvoja eri asioihin liittyen.
Mikäli sinulla herää kysymyksiä seksistä tai seksuaalisuudesta, voit olla meihin yhteydessä.
Neuvonnan tiimi