Murrosiän muutoksista puhuminen lapselle
Olen 10-vuotiaan pojan äiti. Olen tässä miettinyt missä iässä pojalle pitäisi alkaa puhua esim. yöllisistä siemensyöksyistä ja muista murrosiän asioista. Ei mielellään liian aikaisin, mutta myöhästyä ei ainakaan saisi. Joko nämä asiat olisivat mielestänne ajankohtaisia? Ja kerronko vaan, että pippelistä voi yöllä purskahtaa siemennestettä, vai kuinka siitä olisi hyvä kertoa, että se palvelisi poikaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että mietit seksuaalikasvatuksen antamista pojallesi. Tämä on vastuullisesti tehty. Jokainen lapsi kehittyy ja kasvaa omaan tahtiinsa. Lapselle voi alkaa jo nyt puhua esimerkiksi murrosiän muutoksista ja muista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista lapsen ikä- ja kehitystason mukaisesti. Murrosiän muutosten lisäksi voi myös halutessaan puhua esimerkiksi oman kehon itsemääräämisoikeudesta ja antaa tällä tavoin turvataitoja lapselle.
Asiaa voi ensin pohjustaa kertomalla, että lähivuosien aikana lapsen keho tulee kasvamaan aikuisen kehon näköiseksi ja kokoiseksi. Kasvaminen tuo mukanaan myös muita muutoksia. Tällaisiä ovat muun muassa äänen muuttuminen matalammaksi, karvojen kasvaminen eri kohtiin kehoa sekä pippelin jäykistyminen. Jäykistymisen yhteydessä saattaa myös purkautua vaaleaa siemennestettä. Myös tuo kysymyksessäsi mainitsema lause siemennesteen purskahtamisesta on sopiva, jos se tuntuu teille ominaisemmalta kieleltä.
Voit korostaa, että muutoksia ei tarvitse pelätä ja sinulle voi puhua rohkeasti kaikista mieltä painavista asioista. Seuraamalla lapsen reaktioita ja mahdollisia kommentteja, voi yrittää löytää juuri teille sopivan tavan käydä seksuaalisuuteen liittyviä keskusteluja. Keskustelujen ei tarvitse olla pitkiä ja ne voi ottaa esiin tavallisissa arjen hetkissä. Asioita voi vähitellen tarkentaa lapsen kehitystason mukaan. Tunnet poikasi parhaiten ja osaat varmasti valita juuri sellaiset sanat ja termit, jotka palvelevat häntä tässä tilanteessa.
Keskustelut sujuvat varmasti hyvin. Keskustelujen tukena on mahdollista käyttää esimerkiksi meidän tietoartikkeleitamme. Pojalle voi sanoa, että artikkeleihin saa tutustua myös rauhassa itsekseen. Artikkeleista löytyy muun muassa murrosikää, erektiota ja siemensyöksyä käsittelevät tekstit, joihin voi tutustua joko yksin tai yhdessä. Myös Väestöliiton sivujen alaosasta löytyy artikkeleita kehitykseen liittyen. Jos aihepiiri kiinnostaa poikaasi tai sinua jatkossa, löytää Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilta sekä nuorille että vanhemmille tietoa ja tukea. Lisäksi neuvontapuhelimemme palvelee teitä vielä mielellään lisää.
Neuvonnan tiimi