Murrosikä
Miksi minulla ei ole murrosikä alkanut vielä 13 vuotiaana kun kaikilla muilla kaveilla taas on esim kun menen kaverin luona saunaan sen kanssa niin se nauraa minulle kun minulla on niin pieni muna

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävä kuulla, että kaverisi on nauranut kehollesi saunassa. Se ei ole kypsää eikä kivaa käytöstä ja on varmasti loukannut tunteitasi. Voisit kertoa kaverillesi, miltä naureskelu sinusta tuntuu tai pyytää häntä lopettamaan. Vaikka hän ei heti näyttäisi tajuavan tai pyytäisi anteeksi, voit saada hänet miettimään käytöstään. Kenenkään ei tarvitse kuunnella ilkkumista ja sinulla on oikeus puolustaa itseäsi.
On ihan tavallista, että ikäiselläsi 13-vuotiaalla ei ole vielä alkanut murrosikä. Ihmiset kehittyvät eri tahtiin ja eri tavoin. Etenkin murrosiän kynnyksellä ehkä tekisikin mieli vertailla itseään vaikka kavereihin, mutta tästä seuraa yleensä lähinnä harmia. Vertaamme yleensä itseämme jotenkin ”paremmaksi” kokemiimme ihmisiin, joilla todellisuudessa itselläänkin on epävarmuuksia ja harmeja, joista emme vain useinkaan tiedä. Koita malttaa odottaa rauhassa, sinunkin murrosikäsi on todennäköisesti alkamassa pian.
Murrosiästä voit lukea lisää täältä. Myös koulun terveydenhoitajalle voi mennä juttelemaan mietteistään, murrosiän muutokset ovat hänen osaamisaluettaan.
Sonja Vesanen & Maria Vihlman