Murrosikä, itsetyydytys ja seksi
Oon 17-vuotias biseksuaalinen tyttö. Haluisin tietää muutaman asian itsetyydytyksestä, seksistä ja murrosiästä (mulla ei oo ollu yhtään kumppaneita vielä mutta olen masturboinut useamman vuoden jo). Mulla alko menkat 12-vuotiaana ja pituuskasvu loppui jo muutama vuosi sitten. Mulla on pienet tissit enkä pidä niiden muodosta. Onko mahdollista, että ne vielä kasvaisivat/muuttuisivat? Voiko olla haittaa klitorikselle, jos käyttää suihkussa kädessä pidettävää suutinta itsetyydytykseen niin että se on melko kovalla? Jos minulla eikä kumppanilla ole seksitauteja, voiko suuseksiä harrastaa ilman kondomia peniksessä tai pillun suojana? Voiko sperman tai pillun nesteiden nuolemisesta tulla sairauksia yms? Jos hieroo pilluja yhteen niin pitääkö siinäkin olla joku suoja? Pitääkö suuseksin jälkeen vaihtaa kondomi kun penis laitetaan emättimeen? Jos kummallakaan ei ole seksitauteja ja syön e-pillereitä, onko silti järkevää käyttää kondomia? Eli onko raskauden mahdollisuus niin paljon pienempi kondomin kanssa että sekin kannattaa laittaa? Kiitos 🙂

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Rintojen ulkonäkö muuttuu läpi elämän, mutta tietynlainen ”perusmuoto” säilyy suunnilleen samanlaisena vähän vanhempanakin. Rintojen ulkonäköön vaikuttavat muun muassa geeniperimä, ikä sekä rasvakudoksen määrä. Kaikki rinnat ovat hyviä juuri sellaisenaan ja monesti rintoja voi joko korostaa tai häivyttää erilaisilla rintaliivi- ja vaatevalinnoilla. Jos siis tuo pieni koko haittaa, voit valita käyettäväksi esimerkiksi push up -rintaliivejä tai topattuja liivejä.
Kiva, että olet löytänyt sinua miellyttävän tavan harrastaa itsetyydytystä. Suihkusta ei periaatteessa ole mitään haittaa klitorikselle. Mikäli suihkuttelu voimakkaalla paineella jatkuu pitkään, voi klitoris vähän turtua hetkeksi. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja menee ohi itsestään hetken päästä, mikäli malttaa pitää pienen tauon.
Seksitaudit tarttuvat seksissä ilmenevien eritteiden kautta ja siksi on mahdollista saada jokin tauti spermasta tai emättimen nesteistä silloin, kun niitä pääsee limakalvoille. Taudit voivat tarttua olipa kumppani sitten nainen tai mies ja olipa kyse millaisesta seksistä vain. Siksi suositellaankin käytettävän joko kondomia tai suuseksisuojaa kaikenlaisen seksin aikana, jotta vältyttäisiin taudeilta ja mahdolliselta raskaudelta. Ennen kuin päätetään jättää kondomi pois, on tärkeää varmistua, ettei myöskään kumppanilla ole seksitauteja. Mikäli aiempia kumppaneita on ollut ja suojaamatonta seksiä on harrastettu, saa asiaan varmimmin selvyyden käymällä testeissä. Mikäli testeissä ei ilmene mitään, voi harrastaa seksiä myös ilman kondomia. Kondomin käyttö on kuitenkin suotavaa, mikäli käytössä ei ole raskauden ehkäisyä.
Kondomia ei ole pakko vaihtaa suuseksin jälkeen ennen emättimeen laittamista. Mikäli kondomiin olisi kuitenkin lauettu ennen yhdyntää, kondomi tulee vaihtaa uuteen. Raskauden mahdollisuus on pienempi, mikäli käytetään sekä e-pillereitä että kondomia. Niin kauan kuin jompaakumpaa vaihtoehtoa käytetään oikein, ei ole välttämätön pakko turvautua molempiin vaihtoehtoihin; joko pelkkä kondomi riittää raskauden ehkäisyksi ja e-pilleritkin silloin, kun tauteja ei ole. Lisää tietoa ehkäisyvälineistä löydät täältä.
Toivottavasti tässä oli näin aluksi sopivasti vastauksia sinulle. Lähetä toki uudestaankin meille kysymyksiä, jos siltä tuntuu. Sitä ennen voit rohkeasti kääntyä jonkun aikuisen puoleen, mikäli seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset mietityttävät.
Maija Nieminen