Murrosikäiselle pojalle apuja
Moro!
Oon 12-vuotias poika, jolla on murrosikä alkanut jo hieman alle vuosi sitten.
Puoli vuotta sitten munakarvat alkoivat kasvamaan ja niistä on koitunut ongelma. Olen kyllä ne sheivannut, mutta lähes aina sheivaamisen jälkeen, sheivaamalleni alueelle ilmestyy punaisia pilkkuja.
Joten, pyydän teiltä ammattilaisilta vinkkejä täydelliseen sheivaukseen, muualta Internetin ihmeellisestä maailmasta tuntuu löytyvän vain vitsejä kyseisestä.
Kiitoksia jo etukäteen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva kuulla, että osaat olla lähdekriittinen ja halusit apua asialliselta taholta. Millaisia ongelmia karvat ovat aiheuttaneet? Vai tarkoititko, että ongelmat ovat syntyneet tuon sheivaamisen jälkeen, kun on ilmestynyt punaisia pilkkuja? Oletko muistanut kostutuksen ennen ja jälkeen karvojen ajelun? Kun kitka on pienempi iholla, ei synny niin helposti näppyjäkään. Mikään pakko karvoja ei ole ajella, jos ei siltä tunnu. Jos kuitenkin kokee sen itselleen hyvänä valintana, voi karvoja ajella.
Sheivaamiseen kannattaa varata rauhallinen hetki, jottei kiirehtiessä tule satuttaneeksi itseään. Karvoja voi lyhentää varovasti esimerkiksi kynsisaksilla tai yksittäisiä karvoja voi myös nyppiä pois pinseteillä. Useimmat kuitenkin siistivät karvoitustaan partaterällä. Terän tulee olla puhdas ja uusi, jotta voitaisiin välttää tulehdukset. Karvojen ajeleminen sujuu helpommin suihkun jälkeen, kun iho on puhdas ja pehmeä. Sheivaamiseen löytää myös erilaisia geelejä ja vaahtoja, joita voi laittaa ajeltavalle alueelle. Ihoa kannattaa pingottaa, jotta ajeleminen onnistuisi parhaiten ja haavojen syntyminen vältettäisiin. Ajele alue myötäkarvaan vähentääksesi ihoärsytystä. Huuhtele terää aina välillä, jotta se ei tukkeudu. Terää ei saisi liikaa painaa sheivaamisen aikana ja höylätessä on hyvä tehdä lyhyitä vetoja. Lopuksi huuhtele ajeltu ihoalue vedellä ja viimeistele lopputulos intiimialueelle sopivalla voiteella ihon kuivumisen välttämiseksi.
Murrosikä voi välillä tuntua ikävältä ja hämmentävältä. Siksi vastaammekin mielellämme kysymyksiisi uudestaankin ja pyrimme olemaan tukenasi, mikäli jotakin kysyttävää tulisi. Jos iho-oireita vielä ilmenee tai murrosiästä syntyy kysyttävää, kannattaa olla yhteydessä myös terveydenhoitajaasi. Lisäksi Poikien Puhelimeen voi soittaa, jos kaipaa joskus juttuseuraa.
Tsemppiä jatkoon!
Maija Nieminen