Musta tuntuu, että mulla on liian tiukat seksuaaliset preferenssit koskien...
Musta tuntuu, että mulla on liian tiukat seksuaaliset preferenssit koskien esim. partnerin ulkonäköä ja toimintaa. Jokainen on yksilö ja tuskin löydän koskaan just sellaista jonka haluaisin, siis myöskään kertajuttuihin. Miten tätä asiaa lähtisi purkamaan niin, että makuni muuttuisi kohtuulliseksi? Musta tuntuu että mun preferenssit tulisi vaan tuottamaan pahaa mieltä muille.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä partnerinsa ulkonäön ja muiden itseään seksuaalisesti viehättävien seikkojen suhteen. Tässä ei ole mitään pahaa ja jokaisen mieltymykset muodostavatkin ainutlaatuisen kokonaisuuden tehden sinusta juuri sinut. Jo se, että lähetit meille tämän kysymyksen, on merkki joustavasta mielestä eli siitä, että kykenet pohtimaan asiaa monelta kantilta. Se on tosi hyvä juttu. Ihminen muuttuu ja kehittyy koko elämän ajan ja siinä samalla myös seksuaalisuus muovautuu aina omanlaisekseen.
Preferenssit voivat elää ja joustaa, kun uusiin kiinnostaviin ihmisiin sekä potentiaalisiin kumppaneihin tutustuu. Elämällä elämää ja luomalla erilaisia ihmissuhteita voi myös löytää uusia viehättäviä, seksikkäitä tai kiinnostavia puolia ihmisistä. Kannustamme siis rohkeasti kokeilemaan ja tutustumaan uusiin ihmisiin mahdollisimman avoimin mielin. Ajan myötä saatat huomata, että nyt tiukkoihin preferensseihin on tullut elävyyttä. Se ei tarkoita, että preferensseistä tulisi luopua.
Ihmisen itse on vaikeaa vaikuttaa siihen, kenestä viehättyy ulkonäöllisesti. Kerroit viestissäsi, että toivot makusi muuttuvan kohtuulliseksi. Halutessasi voit pohtia, onko jokin kriteeri, joka merkitsee sinulle vähemmän kuin jotkin toiset? Mistä olet valmis joustamaan? Kannattaa tutustua uusiin tuttavuuksiin rauhassa ja olla armollinen sekä toiselle että myös itselleen työstäessään näitä asioita.
Kerroit, että sinusta tuntuu, että preferenssisi tulisivat tuottamaan pahaa mieltä muille. Mieltymyksistä on sallittua nauttia fantasioiden kautta ja seksuaalisuuttaan on mahdollista toteuttaa esimerkiksi itsetyydytyksen keinoin. Fantasiamaailmassa kaikenlaiset hahmot sekä toiminta on luvallista, sillä ajatuksen tasolla omat mieltymykset eivät tuota pahaa mieltä muille. Omia fantasioita voi kehitellä juuri sellaisiksi, kun itse haluaa. Se, että fantasioi tietyn näköisestä partnerista tai tietynlaisesta toiminnasta, ei tarkoita, että sitä tulisi saada toteuttaa tosielämässä. Joudumme elämässä hyväksymään sen, että asiat eivät useinkaan mene juuri kuvittelemallamme tavalla, sama pätee seksiin ja suhteisiin.
On hieno asia, että otit meihin yhteyttä, sillä asioista jutteleminen toisen kanssa voi olla hedelmällisempää kuin pohtiminen yksin. Omia ajatus- tai käyttäytymismallejaan on mahdollista työstää ammattilaisen kanssa ja siksi sinua voisi hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Näin tilannettasi voidaan käsitellä perusteellisemmin ja luottamuksellisesti. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi