Muun kuin oman puolison kropan himoitseminen
Olen ollut yhden tytön kanssa lähes vuoden yhdessä. Olen oikein tyytyväinen suhteeseemme, jossa on mielestäni aika paljon seksiä. Nyt olen alkanut jostain syystä katsella toistakin tyttöä, ja kiusallisen usein haaveilen seksistä hänen kanssa. Himoitsen suorastaan hänen kuumaa kroppaansa. Miten voisin kestää, etten lankeaisi siihen? Pelkään, että kohta se tapahtuu, ja sitten olenkin pahassa liemessä. Neuvokaa minua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että koet olevasi tyytyväinen nykyiseen suhteeseesi. Parisuhteessa ollessaankin voi kokea ihastumisia tai kokea seksuaalista vetovoimaa myös jotakuta muuta kuin kumppaniaan kohtaan. Ihastuminen tai kiihottuminen on inhimillistä. On monia muitakin, joille kuvaamasi tilanne on tuttu. Omille tunteilleen ei voi mitään, mutta omille teoilleen voi. Vaikka toisen kokisikin kiihottavaksi, on hyvä toimia suhteensa sääntöjen mukaan. Ihastuminen on usein ohimenevää, joten vähän ajan päästä tilanne saattaa helpottaa.
Näettekö tämän toisen tytön kanssa usein? Olisiko sinun mahdollista vähentää hänen seurassaan vietettyä aikaa? Jos kyse on koulukaverista, voit pyrkiä istumaan luokassa niin, ettet näe häntä. Välitunneilla voit lähteä vaikka hetkeksi ulos ja yrittää kääntää ajatuksiasi muihin ympärillä näkyviin asioihin. Mikäli tyttö on kaverisi, on kuitenkin hyvä käyttäytyä asiallisen ystävällisesti toista kohtaan. Halutessaan asian voi myös ottaa esiin esimerkiksi niin, että kerrot keskittyväsi hetkeksi itseesi etkä voi vähään aikaan viettää aikaa hänen kanssaan.
Ihastus tai muu seksuaalinen kiihotus saattaa sammua, mikäli omia tunteitaan ja ajatuksiaan ei lähde ruokkimaan. Jos tunnistaa kiihottavan ajatuksen tulevan, kannattaa ajatus katkaista siihen. Ajatuksen voi huomioida samaan tapaan kuin minkä tahansa muunkin ajatuksen ja antaa sen sitten mennä. Kiihottumista ei kannata ruokkia miettimällä erikseen kaikkia niitä asioita, jotka toisessa viehättävät. Toisen voi vain todeta olevan viehättävä ja pyrkiä huijaamaan ajatuksiaan esimerkiksi liikkeelle lähtemisen, paikan vaihtamisen, musiikin, lukemisen tai kirjoittamisen kautta muualle. Myös kavereiden seurassa oleminen ja toisille puhuminen voi harhauttaa ajatuksia.
Koetko tulevasi suhteessasi huomioiduksi ja nähdyksi? Ihastuessa toisessa osapuolessa voi nähdä niitä ominaisuuksia, joita toivoisi itse omaavansa tai joita toivoisi suhteessaan olevan. Kyse voi olla myös pelkästä fyysisestä viehätyksestä. Omaa seksuaalista energiaansa voi yrittää kohdistaa kiihottumisen hetkellä enemmän kumppaninsa suuntaan ja tehdä kumppaninsa kanssa niitä asioita, joita haluaisi tehdä toiselle. Jos tilanne tuntuu vaikealta, voi fantasioistaan nauttia mahdollisen itsetyydytyksen tasolla.
Omista tunteistaan on hyvä puhua jollekulle, mikäli asia vaivaa sinua. Myös kumppaninsa kanssa kannattaa jutella, jos tilanne vaikuttaa suhteenne laatuun. Mikäli tarvitset vielä lisää tukea ja neuvoja, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi