Myytti suihinottoon liityen
Hei! Olen 25-vuotias cis-nainen ja saanut ilokseni kasvaa hyvin liberaalissa ja kannustavassa ilmapiirissä koko ikäni. Piirini ovat pienet, mutta aloitettuani opinnot yliopistolla tänä syksynä sain huomata pian, että oma liberaalikuplani tulisi hajoamaan rajusti. Erityisesti ystäväpiirini on aina ollut todella hyvähenkinen, keskusteleva ja epätuomitseva mitä seksuaalisuuteen ja sen toteutustapoihin tulee ja koen, että olen tähän asti saanut kasvaa ilman sen suurempia kahleita ja normeja liittyen siihen miten minä voin seksuaalisuuttani toteuttaa.
Olen seurannut toimintaanne jo pari vuotta ns kuplani kanssa ja meillä on vahva käsitys siitä, että olette koko muuta Suomen kansalaisjärjestökenttää (ja varsinkin julkista sektoria) monta askelta edellä mitä asenteisiinne, palveluihinne ja hankkeisiinne tulee. Kiitos siitä!
Hiljattain kävi tapaus, joka sai minut hyvin hämilleni ja minun oli pakko laittaa teille tämä kysymys. Sain kuulla useammasta suusta väitteen, että (cis-)nainen olisi muka jotenkin kevytkenkäinen, itsekunnioituksen epäomaava ja likainen mikäli hän ottaa ”jo ensimmäisellä seksikerralla” mieheltä suihin. Väite on absurdi, enkä tietenkään usko siihen, mutta minua alkoi kiinnostaa, onko ko myytti kuinka yleinen vaiko vain sattumalta sivusta kuulleeni ryhmäkeskustelun osallistujien ahdasmielisiä, heteronormatiivisia sekä naisvihamielisiä ajatuksia. Siis onko ko myytti kuinka yleinen ja mitkä tekijät ovat voineet synnyttää sellaisen? Minua kiinnostaisi kuulla tästä vähän taustoja. Super kiitos jo etukäteen!

Hei ja kiitos kysymyksestäsi sekä kauniista palautteestasi.
Seksuaalisuuteen liittyvät myytit ja uskomukset koostuvat monista aineksista ja ovat syntyneet pitkien aikojen kuluessa, joten niiden tarkkaa synty- ja kehityshistoriaa on vaikea jäljittää. Sama pätee myyttien levinneisyyteen ja esimerkiksi siihen, miten vahvasti ja missä tilanteissa myytit vaikuttavat vaikkapa ihmissuhdekäyttäytymiseen.
Kuvaamasi ajatustavan taustalle voisi hahmottua ainakin kaksi suurempaa kysymystä: ensinnäkin se, miten sukupuoli kytkeytyy ajatukseen seksuaalisesta toiminnasta ja toiseksi se, miten erilaisia seksuaalisia tekoja pidetään arvossa.
Historiallisesti naista ei ole nähty samassa määrin aktiivisena seksuaalisena toimijana kuin mies on nähty. Tämä on vaikuttanut kielteisesti käsityksiin sekä naisen että miehen seksuaalisuudesta. Naiselle hyväksyttävin seksuaalinen rooli on ollut passiivinen ja se joka sanoo ”ei” ja miehelle taas aktiivinen ja se joka sanoo ”kyllä”. Tämänkaltaisessa kaksijakoisessa ajattelussa myös sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus jää tunnistamatta.
Historiallisesti erilaisia seksin harrastamisen tapoja on niin ikään arvotettu eri tavoin. Hyväksyttävintä on usein ollut sellainen seksi, joka voi johtaa jälkeläisten syntymiseen. Suuseksi ei seksitapana voi johtaa lisääntymiseen, vaan sen päämääränä on ollut nautinto, johon monesti on suhtauduttu hieman epäillen.
Ensimmäisillä treffeillä suuseksiä harrastava nainen rikkoo edellä kuvattuja historiallisia ja myyttisiä mielikuvia naisen seksuaalisuudesta. Normia rikkovaan henkilöön kohdistuu usein ennakkoluuloja, joista kuulemasi ilmaukset, kuten ”kevytkenkäinen”, viestivät.
Vaikka monet seksuaalisuuteen liittyvät myytit elävät vielä jollakin tavoin keskuudessamme, meidän ei onneksi tarvitse jäädä niiden vangiksi. Ajantasainen ja paikkansapitävä tieto seksuaalisuudesta on hyvä keino seksuaalisuutta koskevien myyttien murtamiseen. Omaa seksuaalista hyvinvointia rakennettaessa on tärkeintä hahmottaa se, mistä itse pitää ja ei pidä sekä se, missä omat ja toisen rajat kulkevat.
Jos seksuaalisuuteen liittyvät historialliset kehityskulut ja myytit kiinnostavat sinua laajemmin, voi aiheeseen liittyvää aineistoa kysyä esimerkiksi kirjastosta. Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman