Naisen orgasmityypit
Voiko naisella olla oikeasti erilaisia orgasmeja? Että olisi siis klitorisorgasmi, emätinorgasmi, g-pisteorgasmi, pyllyorgasmi, nänniorgasmi jne. Tietääkö nainen itse minkä orgasmin saa, jos saa? Ovatko ne voimakkuudeltaan ja nautinnon kestoltaan erilaisia? Miten kauan naisen orgasmi voi kestää? Onko nainen orgasmin hetkellä onnensa kukkuloilla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jotkut voivat saada erilaisia orgasmeja. Kaikki eivät välttämättä kuitenkaan saa orgasmia jonkin tietyn orgasmityypin avulla, sillä kehoissa ja tilanteissa on paljon vaihteluja. Orgasmi syntyykin aivoissa, mutta näyttäytyy kehon tasolla.
Jokainen tuntee kehonsa aina omalla tavallaan. Toiset tunnistavat orgasmityyppinsä, toiset eivät. Orgasmityyppiä on välillä mahdotonta tietää, sillä orgasmitavat osittain liittyvät toisiinsa eri hyväilyjen kautta. Esimerkiksi sukuelinten alueella voi olla vaikeaa erottaa, millaisesta orgasmityypistä oli kyse. Ihminen voikin löytää kehostaan monia nautintoa tuottavia kohtia, joita hyväilemällä on mahdollista saada orgasmi. Nämä seksuaalista nautintoa tuottavat kohdat ovat jokaisella henkilöllä aina omansa. Myös stimulointitapa, kumppani, mielentila ja seksikerta voivat vaikuttaa orgasmin saamiseen. Kumppanilta kannattaa kysyä, mistä hän haluaa itseään hyväiltävän sekä millä tavoin hän kokee parhaiten nautintoa.
On hyvin yksilöllistä, minkälaiset orgasmit tuntuvat voimakkailta tai kauanko ne kestävät. Siksi ainoastaan kumppani itse osaa vastata, miltä mikäkin orgasmi hänestä tuntuu. Useimmiten orgasmit kestävät muutamia kymmeniä sekunteja. Orgasmeja voi saada useampaankin otteeseen seksin aikana. Tähänkin asiaan vaikuttavat stimulointitapa ja seksikerta. Eri seksikerroilla voi syntyä eri tuntemuksia, vaikka joka kerralla toimisi hyväilyjen suhteen samalla tavalla. Yleisellä tasolla mietittäessä kaikki orgasmitavat ovat yhtä hyviä. Harvoin kuulee puhuttavan ”huonosta orgasmista”. Orgasmikeskeisyyden sijaan on hyvä ottaa nautintokeskeisempi näkökulma; jos jokin tuntuu nautinnolliselta, kannattaa hyväilyjä jatkaa, kohdistuivatpa ne sitten mihin tahansa osaan kehoa.
Nainen voi usein kokea olevansa onnensa kukkuloilla orgasmin hetkellä. Luonnollisesti tilanteissa on myös eroja, mutta monesti orgasmi kuitenkin koetaan miellyttävänä ja nautintoa tuottavana asiana. Orgasmista voit lukea enemmän täältä. Halutessasi voit tutustua myös emätintä, klitorista ja G-pistettä käsitteleviin artikkeleihimme.
Neuvonnan tiimi