Naisten kyky orgasmiin
Ajatellaanko nykyään, että kaikki naiset teoriassa kykenevät orgasmiin, vaikka osa ei koe sitä koskaan? Vai onko mahdollista olla fyysinen poikkeama, ettei saa orgasmia. Itse koen supistelua alapäässä mutten mitään hienoa tunnetta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet pohtinut omaan kehoosi liittyviä asioita ja ilmeisesti myös tutustunutkin kehoosi. Nykyisin tosiaan ajatellaan lähtökohtaisesti niin, että monilla on kyky saada orgasmi, mutta joillakin se saattaa olla vaikeaa erilaiset seikat huomioon ottaen. Joskus esimerkiksi jotkin sairaudet, kuten diabetes, tai lääkitykset, kuten masennuslääkkeet, voivat hankaloittaa orgasmin saamista. Et maininnut mitään sairauksiin tai lääkityksiin viittavaa, joten sinun tapauksessasi ei varmaankaan ole kyse mistään tällaisesta.
On tapauksia, joissa orgasmi voi jäädä tulematta henkisistä tai sosiaalisista syistä. Taustalla voi olla pelkoa tai esimerkiksi stressiä, joka pohjautuu joko aiempiin seksikokemuksiin tai sitten ihan muuhun elämän osa-alueeseen. Jos stressaa tai pelkää, ettei osaa tuottaa itselleen orgasmia/ kumppani ei osaa tuottaa orgasmia, voi rentoutuminen jäädä vähille ja orgasmin saaminen on vaikeampaa. Suorituspaineet sitten synnyttävät oravanpyörän, jolloin seuraavallakaan kerralla ei välttämättä orgasmi onnistu. Myös luottamuksen puute tai itsensä kontrollointi voi vaikeuttaa orgasmin saamista.
Tärkeintä olisi saavuttaa rentoutunut ja rauhallinen olotila. Keho kertoo, mistä se pitää ja mitä ei kannata kokeilla. Kehossa on monia erogeenisiksi alueiksi kutsuttuja kohtia, jotka tuottavat seksuaalista mielihyvää ja joillakin niiden hyväily voi saada aikaan orgasmin. Näitä alueita sukuelinten lisäksi ovat muun muassa huulet, kaula, korvalehdet, rintakehä, nännit, alavatsa ja sisäreidet. Ehkäpä kannattaa lähteä tutkimaan kehoaan tällä tavalla ja ottaa vastaan sen, mikä eteen tulee. Eli, jos kiihottuu, niin sallii sen itselleen, mutta ei lähde pakosti metsästämään orgasmia. Mukaan tutkimusmatkoihin voi halutessaan ottaa stimuloivaa liukuvoidetta sekä leluja.
On hienoa, että kehosi on kertomasi mukaan kokenut ainakin jonkinlaisen orgasmin. Mikäli haluat pohtia enemmän tätä asiaa, voit hyödyntää Sexpon tarjoamaa ilmaista neuvontatapaamista tai maksutonta neuvontapuhelintamme. Lisää tietoa sooloseksistä ja orgasmista löydät sivultamme. Orgasmihäiriöstä taas voit lukea Terveyskirjaston sivuilta. Pelko pois, sinussa ei varmastikaan ole mitään vikaa, orgasmin saaminen voi vain joskus vaatia itsensä tuntemista monellakin eri tasolla.
Maija Nieminen