Naisten vaattet
Hei. Olen tykännyt käyttää pääasiassa kotona naisten vaatteita jo todella kauan, noin 6 vuotta. Olen käyttänyt joskus muuallakin mutta sillai että kukaan ei nää esim hotelli jne. Ammattidominan edessä oon ollut naisten vaatteet päällä. Olen tullut siihen pisteeseen että ehkä haluisin jopa ulkona kaikkien nähtävillä kulkee naisten vaattteet päällä. Ongelma on vain etten taida ikinä uskaltaa. Pidän pääaissa julkistseti harmaita miesten vaatteita mutta todellisuus on että olisi kiva kulkee tyylii pinkillä topilla jne. Miten uskaltaisin olla oma itseni. Luulen että 90 prossaa pitäs mua sairaana outona jne. Toisaalta mitäs väliä muitten mielipiteillä on. Mun ikä luokan naiset on luullakseni aika avara katseisia,.
Oon myös miettinyt sellasta jos menisin johonkin isoon markettiin ja tyylii vessassa laittaisin naisten vaatteet ja kävisin kaupassa tms. Asteittain. Oon pitänyt lähikaupassa legginsejä ja toppia miesten vaatteiden alla. Sekin on jo tuntunut hyvältä. Naisten vaateilla on jokin maaginen voima. vaatteet saavat minut itsevarmaksi ja onnelliseksi. Voisinpa käyttäää pelkästään naisten vaatteitta. Miten uskallan julkisesti?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa, että olet löytänyt omalta tuntuvan tavan pukeutua ja ilmaista sukupuoltasi. Nyt pohdit, että mistä saisit lisää rohkeutta pukeutua omien toiveidesi mukaisesti enenevissä määrin myös julkisesti.
Kysymystäsi pohtii oikeastaan jokainen, joka haluaa pukeutua vaatteisiin, jotka määritellään kuuluvaksi eri sukupuolelle. Vaikka muutosta ja tietoisuuden lisääntymistä onkin viime vuosina tapahtunut, pukeutumisen normit ovat edelleen vahvasti sidoksissa sukupuoleen. Tämä rajoittaa monen itseilmaisua, kuten viestissäsi omakohtaisesti kuvaat.
Moni toimii siten, että kerää rohkeutta vähitellen kokeilemalla juuri sen kaltaisia toimintatapoja, joita itsekin viestissäsi kerrot kokeilleesi. Jos sinulla on elämässäsi ihmisiä, joihin voit luottaa ja jotka tukevat sinua itseilmaisussasi, niin joskus voi tuntua turvallisemmalta liikkua naisten vaatteissa ystävän tai läheisen seurassa. Jos asuu pienellä paikkakunnalla niin voi aluksi tuntua luontevammalta liikkua naisten vaatteissa isommassa kaupungissa, jossa on helpompi pysyä tunnistamattomana ja jossa toisaalta erilaisiin pukeutumistyyleihin on ehkä totuttukin.
Yksi hyvä tapa kerätä rohkeutta ja saada vinkkejä on tutustua toisiin ihmisiin, jotka haluavat ilmaista sukupuoltaan moninaisesti. Esimerkiksi Dreamwear Clubilla on toimintaa useammalla paikkakunnalla. Myös Seta tarjoaa vertaistukea ja tapahtumia, joissa voi ilmaista sukupuoltaan turvallisesti parhaaksi katsomallaan tavalla. En tiedä voisiko esimerkiksi sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta juhlistava Pride-kulkue olla sinun juttusi – kulkueessa moni ilmaisee sukupuoltaan huomattavasti valtavirtakuvastoja omaehtoisemmin.
Mikäli haluaisit jutella asiasta lisää niin voit soittaa puhelinneuvontaamme tai tulla maksuttomaan neuvontatapaamiseen, joka onnistuu myös etänä.
Jos jokin vaate saa sinut itsevarmaksi ja onnelliseksi, tulisi sinun voida käyttää hyvillä mielin juuri sitä vaatetta. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja rohkeutta olla oma, upea itsesi!
Maria Vihlman