Naisystäväni on menneisyyydessä harrastanut BDSM-seksiä ja kertonut tästä avoimesti. Vaikka...
Naisystäväni on menneisyyydessä harrastanut BDSM-seksiä ja kertonut tästä avoimesti. Vaikka sanoo että ettei ole hänen juttunsa, ajatus silti ahdistaa ja kuvottaa minua. Itselläni ei ole mitään haluja edes kokeilla koko touhuja. Mua pelottaakin että joku kaunis päivä hän ehdottaa näitä leikkejä. Kerran on kysynytkin haluanko käyttää käsirautoja häneen ja vastasin kieltävästi, ei ole minun juttuni.
Kuinka pääsen yli hänen seksuaalisesti menneisyydestään?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Omaan tai toisen menneisyyteen kohdistuvat hankalat ajatukset tai tunteet aiheuttavat monelle kärsimystä. Tämä on usein hyvin turhauttavaa, sillä menneisyyteen emme voi vaikuttaa. Vaikka tämän tiedostaisi järjellä, huolet, pelot ja kuvitelmat voivat jäädä mieleen pyörimään.
Moni on saanut huoliajatuksiin ja hankaliin tunteisiin apua harjoitteista, joissa ajatuksiin ja tunteisiin opetellaan suhtautumaan ohimenevinä mielen sisältöinä ja kehon tuntemuksina, ei totuuksina tai paikkansapitävinä ennusteina. Jos haluat, voit kokeilla tällaisia harjoituksia ja niiden vaikutusta. Harjoitteita löydät esimerkiksi täältä ja täältä.
Kun toisen seksuaalista menneisyyttä koskeviin huoliajatuksiin on saanut hieman etäisyyttä, voi huolten ja ahdistusten taustalle hahmottua jokin tärkeä oivallus. Vaikkapa se, että kumppani ja yhteinen toimiva seksielämä on itselle tärkeä asia.
Jokaisella on oikeus päättää omista rajoistaan ja itselle epämiellyttävältä tuntuvia asioita ei seksissä tarvitse tehdä. Jos toisen mieltymykset mietityttävät tai huolettavat, on asiasta hyvä käydä vuoropuhelua. Tuntuisiko sinusta mahdolliselta jutella kumppanillesi huolestasi? Huolta lievittävää voisi olla myös juttelu siitä, mikä teitä yhdistää ja mikä seksuaalisuudessa on hyvää ja toimivaa.
Jos haluat pohtia aihetta lisää joko yksin tai kumppanin kanssa niin meille on mahdollista soittaa tai varata aika.
Maria Vihlman