Näppy esinahassa
Mulla on tossa esinahassa 1 semmone näppy mikö ei ole kipee ollenkaa. Ja se on ollut siinä varmaa vuoden. Ja toisella puolella penistä on tumma luomen näköinen näppy niin tarviiko mennä lääkäriin. Onko pakko kertoa vanhemmille? ja voinko itse varata ajan ja onko lääkäreiden pakko kertoa vanhemmille asiasta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sukuelinten alueelle voi syntyä näppyjä eri syistä. Esimerkiksi erilaisia ihon rauhasten aiheuttavia näppyjä tai epätasaisuuksia voi syntyä kenelle vain. Tärkeintä on, että näppyä ei lähde itse puristelemaan vaan antaa näpyn olla rauhassa ja huolehtii hyvästä hygieniasta.
Näin netin kautta on hankalaa sanoa, mikä tilanteesi taustalla on. Kyseessä voi olla luomikin, kuten ilmeisesti toisella puolella penistäsi on. Oireileeko näppy mitenkään? Et maininnut, onko seksitaudin mahdollisuus olemassa, mutta jos olisi, on tällaisissa tilanteissa hyvä hakeutua seksitautitesteihin. Esimerkiksi kondylooma voi ilmetä syylämäisenä muutoksena iholla tai limakalvoilla.
Kyse ei välttämättä ole mistään vakavasta asiasta, joten voit suhtautua tilanteeseen rauhallisesti. Sinua voisi kuitenkin hyödyttää lääkärillä tai terveydenhoitajalla käyminen asian tiimoilta. Tilanteesta ei ole pakko kertoa vanhemmille. Toki vanhempasi haluavat varmasti parastasi, joten asiaa ei tarvitse myöskään peitellä. Aikuisillekin voi tulla näppyjä, joten tilanne saattaa olla tuttu heillekin.
Jos asia hävettää kovasti, voi tutkia, olisiko sinulla mahdollisuutta päästä lääkärin tai hoitajan etävastaanotolle. Etävastaanotolla voi hoitaa asian ottamalla kuvan näpystä ja olemalla chat- tai puhelinyhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen. Mitään syytä nolostumiseen ei ole, koska kyse on aivan luonnollisesta terveyteen liittyvästä asiasta. Oleellisinta on, että saat mielenrauhan tilanteen suhteen. Lisätietoa esinahasta saat vielä täältä.
Neuvonnan tiimi