Näppylät
Moikka! Mä oon 15v tyttö. Mun alapäässä on jo pitkän aikaan ollut pieniä näppylöitä jotka eivät tunnu lähtevän pois. Niitä on muutama paikoitellen ympäri alapäätä. Mietin vain, että mistä nämä voivat johtua? Huono hygienia? En ole koskaan harrastanut seksiä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mietit, mistä alapäässäsi olevat näpyt johtuvat. Oletko sheivannut eli ajanut pois karvoitusta? On tavallista, että näppyjä ilmestyy esimerkiksi sheivauksen jälkeen. Sheivaus ärsyttää herkkää ihoa. Joskus karvat alkavat kasvamaan sisäänpäin, josta aiheutuu kipeitä patteja ajelualueelle. On myös yleistä, että alapäässä karvatupit tulehtuvat ja syntyy näppyjä. Isojen häpyhuulten ja häpykummun iholla on paljon talirauhasia, jotka tukkeutuessaan aiheuttavat finnimäisiä näppyjä.
Alapää on hyvä pestä ja vaihtaa puhtaat alusvaatteet kerran päivässä. Näpyt saattavat myös johtua allergisesta ihottumasta. Intiimialueella ei ole suositeltavaa käyttää voimakkaita pesuaineita. Apteekista saatava Aqualan L- perusvoide sopii hyvin herkän ihon hoitoon, niin pesuaineena kuin ihon kosteuttajana. Usein pelkkä vesipesukin on riittävä sukuelinten alueella.
Jos näppyjä on esiintynyt pitkään, eivätkä ne lähde pois ja asia vaivaa sinua, niin olisi ehkä hyvä kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan puoleen. Mistään vakavasta tuskin on kuitenkaan kysymys.
Raisa Hyväri & Maria Vihlman