Neitsyys 14-vuotiaana
Hei! Onko sallittua menettää neitsyys 14-vuotiaana (oon siis tyttö). Oon siis jo pitkään halunnu harrastaa seksiä, mut saako jos poika on samanikäinen ja molemmat haluaa (tiedän suojaikä rajasta), mut mitä ajatellaan tytöstä joka menettää neitsyytensä jo 14-vuotiaana? Musta tuntuu et se olis muille kauhee ongelma ja että mun pitäis hävetä kaikkien mielestä, mut en tiiä. Auttakaa!

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Ymmärsin, että pohdit miten ihmiset suhtautuisivat jos harrastaisit seksiä ensimmäisen kerran ollessasi 14-vuotias. Pohdit myös olisiko sinulla siihen lupa jos kumppanisi olisi kanssasi samaa ikäluokkaa sekä myös halukas harrastamaan kanssasi seksiä.
Mainitsemasi suojaikäraja on olemassa suojatakseen lapsia ja nuoria aikuisten seksuaalisilta teoilta ja ehdotuksilta. Laki ei  siis kiellä samaan ikäluokkaan kuuluvia nuoria harrastamasta keskenään seksiä jos osapuolet ovat siihen suostuvaisia, eikä ketään painosteta tai pakoteta. Laki antaa nuorelle tilaa kasvaa ja tutustua omaan seksuaalisuuteen rauhassa juuri sitä tahtia kuin itsestä tuntuu hyvältä. Siksi jokaisella on oikeus sukupuolesta riippumatta määrittää milloin ja minkä ikäisenä haluaa kokeilla jotakin uutta. Keneltäkään ulkopuoliselta ei siis tarvitse kysyä tai saada lupaa. Tärkeintä on, että itsellä ja kumppanilla on turvallinen ja hyvä olla. Häpeälle ei ole mitään syytä.
Kysyit, mitä ajatellaan tytöstä joka menettää neitsyytensä 14-vuotiaana. Ihmisten yksilöllisistä reaktioista ei voi sanoa, mitään varmaa ja onkin tärkeä muistaa, että jokaisella on täysi oikeus päättää itse kenelle omia henkilökohtaisia asioitaan mahdollisesti haluaa kertoa. Kumppanin kanssa on hyvä puhua asiat myös ennalta läpi ja sopia yhteisesti siitä kenelle on lupa kertoa ja mitä. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen.
Ihmisten asenteet seksin niin sanotusti ”oikeasta aloittamisiästä” ovat varmasti hyvin vaihtelevia. On kuitenkin hyvä muistaa, että jokaisella on vapaus määrittää omat rajansa itse, eikä kukaan ulkopuolinen voi kertoa, koska on valmis harrastamaan seksiä. Voit lukea ensimmäisestä kerrasta lisää täältä.
Seksin aloittamisessa on tärkeää muistaa huolehtia ehkäisystä. Voit lukea aiheesta lisää täältä.
Ronja Ohra-aho ja Anna Kolster-Weckström